Czynniki wpływające na trudność słów, czyli co zabija Twoje postępy w nauce języków

By Bartek Czekała | Języki obce

Można wyróżnić wiele czynników wpływających na trudność danego słowa, tj. Twoją zdolność do jego zapamiętania i wydobywania z pamięci.

Nic w tym dziwnego. Istnieje mnóstwo zmiennych, które grają tu istotną rolę. Niestety, typowe wyjaśnienia na temat tego, co wpływa na te procesy są bardzo wybrakowane. Za każdy razem, kiedy słyszę "prawdopodobnie czytasz za mało" robię co w mojej mocy, żeby wrzucić 1 kg plastikowych torebek do oceanu. Gińcie słodkie foki, gińcie!

Przeprowadźmy więc dogłębną analizę czynników, które powinieneś wziąć pod uwagę, jeśli masz problem z nauką słownictwa. Wiele z nich będzie oczywistych, inne prawdopodobnie Cię zaskoczą.


CZEMU SŁOWA SĄ CIĘŻKIE DO ZAPAMIĘTANIA

Jak łatwo sobie wyobrazić, musimy wziąć pod uwagę mnóstwo elementów, aby całkowicie odpowiedzieć na to pytanie. Kilka z nich ma marginalne znaczenie i stoi za nimi mało badań udowadniających ich znaczenie. Inne zaś są poza Twoją kontrolą.

Dobrym przykładem są części mowy. Na przykład, pewne badanie pokazało, że rzeczowniki są prostsze do zapamiętania niż czasowniki i przymiotniki (Philips 1981). Są one również zakodowane w innych częściach mózgu niż czasowniki.

Pytanie brzmi: "Czy ma to znaczenie?" Oczywiście, że nie. Dalej musisz uczyć się i rzeczowników, i czasowników. To samo tyczy się trudności leksykalnej.

Dlatego właśnie skupię się na tych czynnikach, które poważnie utrudniają Twoją zdolność do nauki słownictwa.


CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA TRUDNOŚĆ SŁÓW.

Omówmy je jeden po drugim, żebyś dowiedział się co potencjalnie wpływa negatywnie na Twoją szybkość nauki.


1. BRAK SYSTEMU NAUKI

Jednym z najbardziej zaskakujących faktów na temat tego, jak uczą się ludzie jest to, że większość z nich nie ma zorganizowanego systemu nauki. Aby lepiej zrozumieć jak właściwie uczą się studenci, przeprowadzono badanie wśród studentów uniwersytetu (HSW - University of Applied Sciences) dotyczące ich strategii i zachowań podczas nauki.

Badanie liczyło 135 studentów ze wszystkich 6 semestrów i pomiędzy 18 a 31 rokiem życia. 68,1% uczestników było mężczyznami, 31,9% kobietami. Okazało się, że zaledwie garstka z nich celowo używało strategii nauki, takich jak powtórki interwałowe lub system Leitnera. 94,8% uczestników powtarzało tylko losowo tematy, których się uczyli, aby pamiętać je podczas testu.

Przerażającą rzeczą jest to, że nie rozmawiamy o grupie niezorientowanych ludzi, bez żadnego wykształcenia. Mówimy tu o bystrych jednostkach, które będą kształtować przyszłość swojego narodu.

A jednak prawie wszyscy polegają na czymś, co nazywam strategią "a może się przyklei". To nic więcej jak rzucanie w ścianę mokrym papierem z nadzieją, że coś na niej zostanie. Rzadko jednak tak się zdarza.

Możesz czytać, ponownie czytać i wkuwać cokolwiek chcesz. Większość wiedzy, którą zebrałeś tą metodą, zapomnisz do końca ciągu następnego tygodnia.

Jeśli nie masz ustalonego sposobu jak radzić sobie ze słowami, których chcesz się nauczyć, poniesiesz porażkę w 9 na 10 przypadków. Nie ma znaczenia jak kiepska jest Twoja strategia. Tak długo, jak ją masz, będziesz robić postępy.


2. REGULARNOŚĆ EKSPOZYCJI NA DANĄ INFORMACJĘ

Jestem pewien, że zauważyłeś, że imigranci, którzy ledwo znają dany język obcy opanowali w nim mimo wszystko podstawowe przywitania i słownictwo. Powód jest prosty — mają oni częstą ekspozycję na takie słowa.

"Zapamiętywanie staje się trudniejsze, im rzadziej dana informacja występuje w Twoim środowisku nauki."

Poniżej zamieściłem fantastyczne badanie ukazujące ten fenomen.

"Badanie sprawdza wiedzę nt. nabywania słów na różnych poziomach. Wyniki pokazały, że większe korzyści zostały odkryte dla przynajmniej jednego aspektu wiedzy za każdym razem, gdy zwiększano ilość powtórek. Jeśli uczniowie spotykali nieznane słowa dziesięć razy w kontekście, występowały znaczące korzyści w nauce." Źródło: The Effects of Repetition on Vocabulary Knowledge

3. CZAS W KTÓRYM BYŁY POWTÓRKI

Wiemy już od ponad 100 lat, że czas, w którym zrobimy powtórki gra kluczową rolę w procesie nauki. Zapomnij powtórzyć słowa w odpowiednim momencie, a Twoja szansa na jego zapamiętanie drastycznie spadnie.

Ten fenomen reprezentuje krzywa Ebbinghausa (inaczej krzywa zapominania). Pokazuje ona spadek zdolności zapamiętywania w czasie lub jeśli spojrzysz na to z innej perspektywy, ukazuje ona krytyczne momenty, kiedy powinna nastąpić powtórka danej informacji.

Best Brain

Na Twoje szczęście nie musisz optymalizować swoich powtórek własnoręcznie (patrz system Leitnera). Możesz po prostu używać aplikacji do powtórek interwałowych.

Większość z tych programów opiera (bardziej lub mniej) swoje algorytmy na krzywej Ebbinghausa (na marginesie: jej istotność została potwierdzona wielokrotnie w przeciągu ostatnich 50 lat). Jedyny program tego typu, który ciągle polecam to ANKI. Jest darmowy i uniwersalny. Czego tu nie kochać?


4. CHĘĆ ZAPAMIĘTANIA

Chęć zapamiętania to podstawa skutecznej nauki. Jest to świadome zobowiązanie do zdobywania wiedzy i plan utrzymania jej. Im mocniejsza motywacja dla osiągnięcia celu, tym bardziej Twoja uwaga będzie skupiona na celu i większe będą korzyści pamięciowe .

Możesz oglądać mnóstwo seriali telewizyjnych i czytać ile tylko chcesz książek. Nie będzie to miało specjalnego znaczenia, jeśli nie spróbujesz zapamiętać słów, których nie znasz.

Niezbędną cechą chęci zapamiętania jest plan utrzymania materiału w głowie. To może być tak proste, jak szczegółowe opowiadanie o tym, czego się nauczyłeś. Możesz również zdać się na inne strategie opisane dalej w tym artykule. Nie ważne jednak, jaki jest Twój plan. Jeśli wiesz już jak zamierzasz zachować w pamięci dany materiał, jest dużo bardziej prawdopodobne, że osiągniesz ten cel.


5. TRUDNOŚĆ WYMÓWIENIA SŁOWA

Aby nauczyć się formy fonologicznej nowego słowa, musisz być zdolny do utrzymania reprezentacji tego słowa w pamięci tymczasowej, żeby mogło ono w całości zostać przeniesione do pamięci długotrwałej.

Ta forma fonologiczna nazywana jest reprezentacją fonologiczną.

"To tymczasowe miejsce istnieje, jako komponent pamięci fonologicznej będącej częścią modelu pamięci
roboczej. Kiedy już nauczysz się podstawowych dźwięków w Twoim języku docelowym, proces nauki
formy nowego słowa staje się jedną z nauk o porządku w jakim te dźwięki powinny występować.
Podstawową rolą pamięci fonologicznej w nauce nowych słów jest zatem zachowanie w pamięci
kolejności tych dźwięków. Źródło: Dennis Norris, Michael P. A. Page, and Jane Hall, ‘Learning nonwords:
the Hebb repetition effect as a model of word learning’

Co dzieje się, kiedy Twoje reprezentacje fonologiczne są niepoprawne?

Zmniejszasz swoją zdolność do rozpoznania i zachowania nowego słowa w pamięci.

Dlatego właśnie porządna wymowa nie jest tylko czymś co "miło mieć". Jest to ważny aspekt przyswajania słownictwa.


6. UŻYTECZNOŚĆ SŁOWA

Ten czynnik nawiązuje do błędu dotyczącego braku chęci do zapamiętania informacji. Często się zdarza, że ludzie po prostu rezygnują z nauki słowa, ponieważ jest potencjalnie mało przydatne. Jeśli nie uznajesz słownictwa, którego się uczysz za użyteczne, to Twoje szanse na zapamiętania go są nikłe.


7. ZNACZENIE EMOCJI

Raconteur.net

Czas, aby poradzić sobie z emocjonalną stroną nauki. Nawet bez wyszukanych naukowych odniesień wiesz, że łatwiej jest zapamiętać rzeczy, które są dla nas emocjonalnie ważne.

"Informacja bez emocji nie jest zachowywana w pamięci." Lub jak powiedziała Ezra Pung, "Przetrwa tylko emocja."

Kilka eksperymentów porównujących efekty ilości powtórek z ich jakością sugeruje, że jakość ma silniejszy efekt na zapamiętywanie (Laufer, ebb, 200W5).

Innymi słowy, czasami lepiej jest zbudować kilka emocjonalnie istotnych zdań z danym słowem wymyślonych samemu niż zadowolić się tuzinem miernych zdań (szczególnie stworzonych przez kogoś innego).

Niestety, głównym problemem w opieraniu się za bardzo na tej strategii jest to, że nie jesteś w stanie uczynić wszystkiego istotnym emocjonalnie. Jeśli każdy element się wyróżnia, w takim razie nic tego nie robi.


8. ŁATWOŚĆ ZASTOSOWANIA (TJ. WIEDZA JAK UZYĆ DANEGO SŁOWA)

Znajomość znaczenia słowa jest niewystarczająca. Musisz rozumieć jak używać go w zdaniu (Larrotto 2011).

Dlatego właśnie zobaczenie fiszki lub zdania stworzonego przez kogoś innego jest niewystarczające, aby być pewnym jak użyć tego słowa w kontekście.

Aby użyć tego słowa poprawnie, musisz:

  • a) mieć ekspozycję na język
  • b) stworzyć połączenie mentalne między słowem, a jego użyciem
  • c) być zdolnym do zweryfikowania czy Twoje przypuszczenie jest poprawne

Jednym ze świetnych przykładów braku wiedzy jak użyć słowo jest bład powiązany z rejestrem języka.


REJESTR JĘZYKA

Rejestr języka może być rozumiany jako poziom formalności z jaką mówisz. Różne okoliczności i ludzie wymagają różnych rejestrów. Czasem użyjesz slangu, a w innym momencie będziesz bardzo formalny i kulturalny.

Halliday, McIntosh i Strevens wskazują, że:

"Wybór złego rejestru i mieszanie rzeczy z różnych rejestrów są wśród najczęściej popełnianych błędów przez ludzi, dla których dany język nie jest rodzimy. Źródło: Why are Some Words More Difficult than Others? Some Intralexical Factors that Affect the Learning of Words

9. BRAK KONTEKSTU

Same słowa i zdania mają niewielkie znaczenie same w sobie. Często mogą być one dopiero zrozumiane w relacji z innymi słowami i zdaniami.

informacje łączą się z innymi informacjami. Słowa, które nie są połączone z innymi nic nie znaczą dla pamięci i zostają zapomniane. Dostarczanie słów, które nie są w izolacji, ale w różnych kontekstach tworzy nowe możliwości, aby je zapamiętać. Za każdym razem, gdy to samo słowo pojawia się w nowym wyrażeniu, będzie zapamiętane w Twojej głowie w jeszcze innej formie.

Co więcej, im większa ilość kontekstów z którymi możesz skojarzyć daną informację, tym łatwiej jest sobie ją przypomnieć.

Powyższe może być trafnie podsumowane poprzez zasadę skojarzeń:

"Ludzki leksykon jest uważany za sieć skojarzeń, strukturę w kształcie sieci z połączonymi wzajemnie relacjami. Kiedy studenci są proszeni o manipulowanie słowami, nawiązują nimi do innych słów z ich własnych doświadczeń i wtedy skojarzenia te są wzmacniane." (Sökmen: 241-2).

10. ILOŚĆ KONTEKSTÓW

Black Ice on Pexels

Już wiesz, że brak kontekstu koszmarnie wpływa na Twoją naukę. Ale czy jeden kontekst wystarczy? W większości wypadków nie.


BRAK WIELU KONTEKSTÓW MOŻE PROWADZIĆ DO PRZYNAJMNIEJ JEDNEGO Z TRZECH PONIŻSZYCH PROBLEMÓW:

1. Problem z transferem informacji

Czasami, jeśli uczysz się słowa w tylko jednym lub dwóch kontekstach, Twój mózg może nie być zdolny do przeniesienia znaczenia słowa z jednego kontekstu na drugi.

Jeśli uczysz się słowa "poważny" w wyrażeniu "poważne konsekwencje", Twój mózg prawdopodobnie nie będzie potrafił użyć go w wyrażeniu "poważny ton." W celu poradzenia sobie z tą przeszkodą i "odblokowania" tego słowa, musisz użyć go w przynajmniej w kilku kontekstach. W ten sposób stworzysz sieć semantyczną, która utrzyma tą informację.

2. Problem z odnalezieniem informacji

3. Problem z zapamiętywaniem

Ostatni problem jest połączony z bezsensownym kontekstem. Czasami próbujesz zapamiętać słowo w danym wyrażeniu, ale Ci to nie wychodzi. Słowo to nie zostanie w Twojej głowie nawet wtedy, gdy poradzisz sobie ze wszystkimi innymi błędami, które wymieniłem wcześniej.

Czemu tak się dzieje?

Może się to zdarzać, ponieważ Twój mózg mógł uznać ten jeden konkretny kontekst jako zbyt nudny. Masz swoje preferencje i gusta, i niektóre frazy do nich nie przemawiają.


11. BRAK AKTYWNEGO KODOWANIA

Proces zapamiętywania może być przedstawiony w 3 krokach:

  1. 1
    Kodowanie - zawiera początkową obróbkę informacji, która prowadzi do stworzenia jej reprezentacji
    w pamięci
  2. 2
    Przechowywanie - jest to zatrzymanie zakodowanej informacji w pamięci krótkotrwałej lub długotrwałej
  3. 3
    Przypomnienie - jest to odzyskanie przechowywanej informacji z pamięci

Jak możesz zobaczyć, kodowanie jest bramą do krainy zapamiętywania.

Ale co naprawdę oznacza kodowanie?

Kodowanie to każda próba przetwarzania danej informacji, w celu zwiększenia szansy jej zapamiętania.

Jeśli pominiesz ten krok nauki, możesz być pewien, że zapamiętywanie słownictwa stanie się naprawdę trudne. Poniżej znajdziesz wyniki kilku badań ukazujących korzyści z czytania w stosunku do bezpośredniej nauki słownictwa na początkowych etapach języka.


KORZYŚCI Z CZYTANIA NA POCZĄTKOWYCH ETAPACH NAUKI.

Horst, Cobb i Meara (1998) przyjrzeli się przyswojonej liczbie słów z uproszczonej wersji powieści, Burmistrz Casterbridge, która składała się z 21000 słów. Powieść została przeczytana w klasach podczas sześciu szkolnych lekcji. Odkryto, że średni przyrost słownictwa wynosił pięć słów.
Lahav (1996) przeprowadziła badanie nt. nauki słownictwa na uproszczonych czytankach. Przetestowała uczniów, którzy przeczytali 4 czytanki, każda z nich liczyła 20 000 słów, i odkryła, że przeciętne tempo nauki to 3-4 słowa na książkę.

Mam nadzieję, że również widzisz, jak przerażająco małą liczbę słów przyswoili oni z tych książek!


12. ŚWIADOMOŚĆ MORFOLOGICZNA

Świadomość morfologiczna jest świadomością dotyczącą najmniejszych jednostek znaczeniowych w języku, czyli morfemów. Te jednostki zawierają w sobie rdzeń, który może występować sam jako słowo, prefiksy, sufiksy i morfemy rdzeniowe, które są rdzeniami wyrazu i muszą mieć dodany prefiks lub sufiks, aby stać się słowami.

Świadomość morfologiczna jest jednym z Twoich sojuszników w nierównej walce o opanowanie danego języka. Pomaga Ci zrozumieć czemu słowa są skonstruowane w dany sposób i pamiętać je lepiej.

Aby w pełni wykorzystać ten koncept, musisz stać się paranoikiem. Każde słowo, nazwa każdego produktu, gwiazdy filmowej, miasta, posiłku lub nawet samego słowa powinny być przeanalizowane.

W większości wypadków będziesz odkrywać, że zawierają one inne słowa. I nie istotne jest to czy jest to zwykły przypadek czy nie. Liczy się to, że znalazłeś głębsze znaczenie w słowie, które już znałeś.


13. POJEMNOŚĆ TWOJEJ PAMIĘCI KRÓTKOTRWAŁEJ

https://www.additudemag.com/improve-working-memory/

Głównym ograniczeniem z którym musi się zmierzyć każdy uczeń jest pojemność pamięci roboczej lub prościej mówiąc - zakres pamięci.

Zakres pamięci odnosi się do najdłuższej listy rzeczy (np. cyfr, liter, słów), które dana osoba może powtórzyć od razu po ich ukazaniu w prawidłowej kolejności w 50% prób. Pojemność ta jest ograniczona przez tzw. kawałki informacji.

Kawałek jest największą jednostką, która ma znaczenie, w prezentowanym materiale, którą dana osoba rozpoznaje. Stąd definicja kawałku zależy zawsze od wiedzy osoby testowanej.

Ciekawą konkluzją z tego jest, że im więcej języków znasz lub im większa jest Twoja wcześniejsza wiedza, tym łatwiej będzie Ci zapamiętać nowe słowa z racji tego, że możesz automatycznie znajdować dla nich skojarzenia.

Innymi słowy, jeśli próbujesz ogarnąć za dużo materiału naraz, Twoja szansa na zapamiętanie słowa znacząco maleje.


14. WEWNĘTRZNE OBCIĄŻENIE KOGNITYWNE (ICL)

Wewnętrzne obciążenie kognitywne (Intrinsic Cognitive Load, ICL) jest pojęciem określanym poprzez interaktywność części danego materiału. Jest ono powszechnie rozumiane jako poziom złożoności informacji.

Ta złożoność zależy od wcześniejszej wiedzy ucznia dla danej dziedziny wiedzy (Sweller, 1998). Na przykład, nauka pojedynczych słów w języku obcym wymaga mniejszego zrozumienia oddziałujących na siebie wzajemnie elementów niż nauka faz podziału komórki.

Im lepszy jesteś w danej dziedzinie wiedzy, tym mniejsze jest Twoje wewnętrzne obciążenie kognitywne.

Więcej o rodzajach obciążenia kognitywnego dowiesz się z tego filmiku na moim kanale YouTube:


15. ISTOTNE OBCIĄŻENIE KOGNITYWNE

To pojęcie skupia się na wszystkich istotnych dla nauki procesach, które są potrzebne, aby przenieść i zachować informację w systemie pamięci długotrwałej.

Jest to emocjonalna i psychiczna energia poświęcona przez daną osobę, aby przetworzyć nową informację.

Innymi słowy, jest to łączenie tej informacji z pamięcią roboczą i wciskanie tego, co zostało nauczone do pamięci długotrwałej.

Jak możesz obniżyć ten typ obciążenia kognitywnego? Posiadając mentalny przybornik z efektywnymi strategiami nauki, które zostały przez Ciebie zinternalizowane i zautomatyzowane.


16. ZEWNĘTRZNE OBCIĄŻENIE KOGNITYWNE (ECL)

Zewnętrzne obciążenie (extraneous load, EL) jest wywoływane przez jakąkolwiek formę rozpraszania podczas nauki; stąd, to obciążenie jest często uznawane za "niechciane" lub "złe" Każda rzecz, która odciąga Cię od nauki jest traktowana jako zewnętrzne obciążenie kognitywne. Miej również na uwadze, że te "rozpraszajki" potęgują się nawzajem.

Prawda jest taka, że te natrętne, małe rzeczy rozpraszają nas bardziej niż chcielibyśmy się do tego przyznać.

Na przykład, według badaczy sama obecność smartfona pogarsza funkcje poznawcze. Mimo to większość z nas wierzy, że nie ma on wpływu na naszą zdolność koncentracji.

Nie zapomnij, że Twoja uwaga jest bramą wejściową do pamięci długotrwałej. Jeśli pominiesz ten krok, a więc nie skupisz swojej uwagi na danej porcji informacji, to nie nauczysz się niczego.

Co więcej, minimalizując zewnętrzne obciążenie, pojemność pamięci roboczej może zostać zaoszczędzona do radzenia sobie z obciążeniem wewnętrznym.

Źródło: Creating an engaging and stimulating anatomy lecture environment using the Cognitive Load Theory-based Lecture Model: Students' experiences


17. KONDYCJA MENTALNA I FIZYCZNA

Bądźmy szczerzy - jeśli nie czujesz się na 100%, nie możesz uczyć się na 100%. Aby przyspieszyć swoje tempo nauki spróbuj tego:

  • ogarnij swoją dietę (zacznij od ograniczenia węglowodanów, przetworzonego syfu i wdrożenia regularnych postów)
  • regularnie uprawiaj sport
  • zmniejsz swój poziom stresu

Oczywiście, czasami jest to ciężkie do wprowadzenia z dnia na dzień. Może doświadczasz właśnie problemów rodzinnych, cierpisz na depresję lub bierzesz jakieś leki.

Niezależnie od tego, miej na uwadze, że te czynniki również wpływają na trudność słów, których się uczysz.


18. BARIERY MENTALNE

https://medium.com/@reekagrover/the-subtle-art-of-breaking-mental-barriers-93c43d0426b4

Prawie każdy może nauczyć się języka i jest to fakt. Oczywiście, zawsze są jakieś wyjątki, ale generalnie mówiąc, jest to całkowicie możliwe.

Jednakże nasz paranoiczny, mózg jaszczurki nie mógłby być sobą, gdyby nie zaczął bombardować Twojej głowy różnymi, paranoidalnymi myślami. Jesteśmy prawdziwymi mistrzami w podcinaniu sobie skrzydeł.

Poniżej znajdziesz kilka popularnych barier mentalnych, które można użyć, aby usprawiedliwić sobie, że
nauka języka jest niemożliwa.

1. SAMOSPEŁNIAJĄCA SIĘ PRZEPOWIEDNIA

W skrócie, jesteś przekonany o swojej niezdolności do nauki i stąd nic nie robisz, aby faktycznie się czegoś nauczyć i następnie w rezultacie tego, nie wiesz nic. Brawo, właśnie sam się ograłeś.

Ta kategoria zawiera w sobie takie sabotażujące perełki jak:

- "Jestem za stary."
- "Nie mam czasu."
- "Boję się innych ludzi." (przeczytaj to, jeśli chcesz rozwiązać ten problem)
- "Jestem za głupi."
- "Jowisz jest podczas retrogradacji"
- "Jestem skorpionem, a one nie są dobre w językach." (w tym wypadku, zrób ten quiz: Jak głupi jesteś?)

2. BRAK BEZPIECZEŃSTWA PSYCHICZNEGO

Gdy odczuwamy brak bezpieczeństwa psychicznego, boimy się oceny, odwetu, upokorzenia, poczucia niekompetencji, i bycia bezwartościowymi oraz możemy zacząć unikać samego procesu nauki. Po dłuższym czasie, to wycofanie może przyczyniać się również do wypalenia i depresji (Bynum i Haque 2016).

3. BRAK WIARY WE WŁASNE MOŻLIWOŚCI/NASTAWIENIA NA ROZWÓJ

Wiara we własne możliwości lub nastawienie na rozwój są częstym tematem poruszanym w literaturze. Jest to wiara we własne umiejętności w osiąganiu danych wyników i standardów (Bandura, 1991;Latham & Locke, 1991; Sharma & Writer, 2015).

Wiara we własne możliwości wpływa na wybór zadań, wysiłek wkładany w ich wykonywanie oraz ogólną wytrwałość. Może także pomóc ustalić, które strategie nauki zastosować, aby uzyskać maksymalne korzyści.

Zazwyczaj, poziom wiary we własne możliwości skorelowany jest z ustalaniem celów i osiągnięciami: uczeń z większą wiarą w siebie stawia sobie większe cele i ma większe osiągnięcia. Uczniowie z wysokim poziomem wiary w siebie mają tendencje do obwiniania braku przygotowania jako powodu porażki, podczas gdy Ci z niskim poziomem są bardziej skłonni zwalać wszystko na swój brak zdolności. Uczniowie z niską wiarą we własne możliwości są bardziej zdolni do dopuszczenia negatywnej informacji zwrotnej, co skutkuje wpływem na ich wyniki i podejście.

4. PORÓWNYWANIE SIĘ DO INNYCH

Spoiler alert! Jeśli ciągle się porównujesz do innych, prawie zawsze znajdziesz kogoś lepszego niż Ty. Po prostu tego nie rób!

Oczywiście pełna lista barier mentalnych jest znacznie dłuższa, ale powyższe przykłady powinny dać Ci ogólny obraz tego, na co uważać.


19. LOSOWE ZMIENNE

Pojęcie losowej zmiennej jest nieodzowną częścią modelu ekonometrycznego. Próbuje ono rozłożyć na czynniki różne nieprzewidywalne rzeczy występujące w modelach prognostycznych. To pojęcie może być również używane, aby wyjaśnić jedno z najbardziej rozpowszechnionych zjawisk w nauce języka — powtarzanie jakiegoś słowa mnóstwo razy i mimo wszystko brak możliwości przyswojenia go.

Mimo że, jest to bardzo irytujący problem, chcę Cię zapewnić, że jest to powszechne. Ma również rozsądne wyjaśnienie.

Wszystko, co musisz zrozumieć to funkcja Gaussa aka "krzywa dzwona".

Funkcje Gaussa są często używane do przedstawienia prawdopodobnej gęstości funkcji losowej zmiennej z wartością oczekiwaną μ = b i wariancją σ2 = c2.

Oznacza to, to, że krzywa dzwona pokazuje, jakie jest prawdopodobieństwo wystąpienia losowej zmiennej.

O jakich zmiennych mówimy?

Może być to cokolwiek. Na przykład, zmienna może przybrać formę rozkładu IQ w społeczeństwie lub wielkości bicepsa u mężczyzn. Lub, w naszym wypadku, prawdopodobieństwo zapamiętania słowa.

Krzywa dzwonowa pokazuje Ci, jakie są szanse, że dane wydarzenie będzie miało miejsce. Możesz zobaczyć, że przez większość czasu, nie będziesz miał problemu z zapamiętaniem słów. Prawdopodobieństwo tego zdarzenia należy do zakresu 2a.

Jednakże, do 3% (zakres 1a) wszystkich słów może zostać potraktowane jako wyjątek. Będą one albo śmiesznie łatwe (prawa strona krzywej), albo ekstremalnie trudne (lewa strona krzywej), i jako takie będą potrzebować mnóstwo powtórek.

Nie ma znaczenia jak bardzo optymalizujesz swoją naukę, to zjawisko będzie zawsze występować.


CZYNNIKI WPŁYWAJĄCE NA TRUDNOŚĆ SŁÓW - PODSUMOWANIE

Jak widzisz, istnieje mnóstwo czynników wpływających na trudność słów tj. Twoją zdolność do zapamiętania i przypomnienia sobie słownictwa. Efektywna nauka nigdy nie polega na robieniu jednej lub dwóch rzeczy poprawnie. Opiera się ona na łączeniu najlepszych możliwych praktyk w wydajny system nauki. Nawet wtedy, możesz oczekiwać, że będzie występować mała grupa słów, która będzie trudniejsza do zapamiętania. Przyzwyczaj się do tego.

Mimo to, jeśli masz problem z jakimś konkretnym słowem, na Twoim miejscu przystanąłbym nad nim i przeanalizował je logicznie - z czego się składa? Czy jest tu jakaś logika? Czy możesz to z czymś skojarzyć? To powinno zwiększyć Twoją szansę na zapamiętanie go.

Jak wiele z tych czynników włączasz w swój system nauki? Daj mi znać!


SKOŃCZYŁEŚ (-AŚ) CZYTAĆ? CZAS NA NAUKĘ!

Czytanie artykułów online to świetny sposób na poszerzenie wiedzy. Smutne jest jednak to, że po zaledwie 1 dniu od ich przeczytania zapominamy większość napotkanych informacji.

Moją misją jest zmienić ten stan rzeczy. Stworzyłem 82 fiszki, aby ułatwić Ci przyswojenie informacji z tego artykułu. Wystarczy pobrać program ANKI i voila — możesz zacząć naukę!


  • Tomek pisze:

    Dziękuję za wartościowy i super opracowany materiał. Sam od kilku lat uczę się równolegle 3 języków obcych, głównie poprzez Duolingo…
    Tak, wiem – nie jest to sposób efektywny, jednak w mojej sytuacji życiowej – optymalny. Poza tym, dla mnie liczy się proces (gimnastyka umysłu), a niekoniecznie cel 🙂
    Wszystkiego dobrego!

  • >