Ustalenie Twojego poziomu znajomości danego języka może być trudne. Nie tylko musisz wiedzieć, jak duży masz zasób słownictwa, ale również na jakie konkretne tematy powinieneś być w stanie prowadzić dyskusje.
Ta wiedza może być przydatna z trzech powodów:
1. Aby ustalić Twój poziom języka w bardziej precyzyjny sposób
2. Aby wybrać tematy do rozmów na Twoje lekcje lub sesje mówienia z samym sobą
3. Aby być dobrze przygotowanym na zdanie certyfikatów językowych
Jeśli nie uda Ci się spełnić tych konwersacyjnych wymagań, może być Ci naprawdę trudno zdać
odpowiedni egzamin.
Czytaj więcej: Jak nauczyć się języka niemieckiego w 6 miesięcy – wspólna misja z Dawidem Straszakiem
Oczywiście, jeśli tylko uczysz się dla rozrywki lub nie potrzebujesz oficjalnego certyfikatu, nie powinieneś się zbytnio martwić tym, czy jesteś w stanie rozmawiać na każdy z tych tematów.
TEMATY KONWERSACYJNE DLA KONKRETNYCH POZIOMÓW JĘZYKOWYCH
A1 - BREAKTHROUGH (WYMAGANIA)
- Potrafi zrozumieć i użyć codziennych zwrotów i bardzo podstawowych fraz mających na celu
zapewnienie potrzeb konkretnego typu. - Potrafi przedstawić się i innych oraz pytać i odpowiadać na szczegóły personalne, takie jak gdzie
mieszka, ludzi których zna i rzeczy które posiada. - Potrafi komunikowaćsię w prosty sposób, gdy druga osoba mówi wolno i czysto i jest skłonna pomóc w
komunikacji.
Bądźmy szczerzy. Na tym poziomie nie wiesz za wiele i nie oczekuje się również za dużo od Ciebie. Jednak dalej, powinieneś być zdolny do rozmowy na podane niżej tematy.
Oczekiwany poziom szczegółowości konwersacji: Bardzo pobieżny.
Oczekiwany poziom słownictwa: Każdy jest szczęśliwy, że znasz jakiekolwiek słowa i, że jesteś w stanie stworzyć z nich chociaż trochę logiczne zdanie.
TEMATY KONWERSACYJNE NA POZIOMIE A1
- Informacje osobiste i przedstawienie się
- Propozycje i pytania
- Wolny czas i codzienne czynności rutynowe
- Przeszłe wydarzenia; pierwsze razy, kiedy coś robiłeś; ważne wydarzenia w Twoim życiu (np. opis tego co robiłeś w ostatni weekend)
- Opisywanie miejsc, domów (... jest duży/mały/czerwony/itd.)
- Kupowanie, jedzenie (np. zamawianie czegoś w restauracji)
- Praca/nauka (Czym się zajmujesz ______?)
- Opisywanie ludzi
- Podróżowanie
- Sugerowanie/umawianie się na spotkanie (np. zapraszanie kogoś gdzieś)
- Podróże/odwiedzanie miejsc/środki transportu
A2 - WAYSTAGE (WYMAGANIA)
- Potrafi zrozumieć zdania i często używane wyrażenia odnoszące się do tematów o najbardziej
podstawowym znaczeniu (np. bardzo podstawowe personalne i rodzinne informacje, zakupy, lokalna
geografia, zatrudnienie). - Potrafi komunikować się w prostych i rutynowych zadaniach, wymagających prostych i bezpośrednich
wymian informacji na tematy znane i rutynowe. - Potrafi opisać w prostych słowach aspekty jego/jej pochodzenia, najbliższego środowiska i dziedzin w
których może wystąpić pilna potrzeba.
Znasz proste słowa, frazy z bardzo ograniczoną umiejętnością czytania i nie potrafisz nadążyć za rozmowami w danym języku. Nadal zgadujesz słowa i ciągle odnosisz się do wskazówek.
Oczekiwany poziom szczegółowości konwersacji: bardzo pobieżny.
Oczekiwany poziom słownictwa: powinieneś znać najbardziej podstawowe ze wszystkich słów. Nie są od Ciebie wymagane żadne wyszukane lub precyzyjne słowa.
TEMATY KONWERSACYJNE NA POZIOMIE A2
Poniżej są tematy do rozmów, o jakich powinieneś móc porozmawiać na tym poziomie (źródło):
- Ludzie: szczegóły tyczące sie danej osoby, wygląd, ubrania, codzienne rutyny
- Związek:* rodzina, krewni, znajomi, przyjaciele, koledzy z klasy lub z pracy
- Rodzina: członkowie rodziny, spotkania/uroczystości rodzinne
- Miejsce zamieszkania: dom/mieszkanie, umeblowanie salonu, sypialni* meble kuchenne, gadżety,
ulica, miasto* (dzielenie się obowiązkami domowymi) - Podróżowanie/transport: środki transportu, rozkład jazdy, informacja, kupowanie biletów (autobus,
pociąg, samolot), dokumenty podróży - Kupowanie/sklepy: konkretne sklepy, elektroniczne, markety, sklep spożywczy, sklep z ubraniami,
działy w centrum handlowym - Komunikacja/utrzymywanie kontaktuL poczta (list, pocztówka), telefon/fax, wiadomości tekstowe, e-
maile - Usługi: restauracje (menu, zamawianie, płacenie), hotel (rezerwacja, płacenie)
- Kultura/rozrywka: aktywności w wolnym czasie, goście, kina, teatry, muzea, koncerty
- Czas/pogoda* sezony* pogoda* deszczowa pogoda/zimowa pogoda/padanie śniegu
- Zdrowie/choroby: u pediatry, u doktora, u dentysty, kilka podstawowych chorób, leki, w aptece
- Sport: popularne sporty, piłka nożna, lekkoatletyka, uprawianie sporów, sport i hobby
- Media: telewizja, radio, gazety, magazyny
- Hobby: czytanie, słuchanie muzyki, gry komputerowe, ulubione hobby danej osoby
- Nauka/praca: przedmioty szkolne, popularne zawody, miejsca pracy, koledzy z pracy/ze szkoły*
codzienna rutyna w domu/w pracy
PONIŻEJ ZAMIEŚCIŁEM PRZYKŁAD EGZAMINU USTNEGO Z POZIOMU A2:
Jest to wycinek z egzaminu Niemieckiego A2 (zdany przez kandydatów). Nawet jeśli nie znasz niemieckiego, po prostu zwróć uwagę na prędkość tej konwersacji. Jeśli znasz ten język, przysłuchaj się prostocie słownictwa, jakie zostało użyte.
B1 - THRESHOLD (WYMAGANIA)
- Potrafi zrozumieć główny wątek w standardowej rozmowie na temat znajomych mu/jej spraw, na które
napotyka się regularnie w pracy, szkole, na wykładach, itd. - Potrafi poradzić sobie w większości sytuacji zaistniałych podczas podróżowania w miejscach, gdzie dany
język jest używany. - Potrafi stworzyć prosty spójny tekst na znane mu/jej tematy.
- Potrafi opisać doświadczenia, wydarzenia, nadzieje i ambicje i krótko dać powód i wyjaśnienie dla
swoich opinii i planów.
To jest poziom o którym myśli większość osób, kiedy słyszą "płynność w rozmowie". Sednem tego poziomu jest, że potrafisz uczestniczyć w uproszczonych konwersacjach na popularne tematy.
Zauważ, że pod względem tematów, ten poziom nie różni się dużo od A2. Główną rożnicą jest to, że Twoje słownictwo jest większe i stąd potrafisz rozmawiać o tychże tematach na lekko głębszym poziomie.
Oczekiwany poziom szczegółowości konwersacji: potrafisz dyskutować o rzeczach na trochę głębszym poziomie.
Oczekiwany poziom słownictwa: potrafisz przekazać wiele Twoich myśli, ale brakuje Ci precyzji. Mówisz raczej "To źle, że ludzie kłamią" niż "To oburzające, że ludzie potrafią być takimi kłamliwymi szumowinami"
TEMATY KONWERSACYJNE NA POZIOMIE B1
Poniżej są tematy do rozmów, o jakich powinieneś móc porozmawiać na tym poziomie (źródło, źródło 2):
- Ludzie: personalne szczegóły, wygląd, charakter, codzienny/wieczorowy ubiór
- Związek: krewni, rodzina, znajomi, sąsiedzi, koledzy z klasy/szkoły/pracy
- Rodzina: członkowie rodziny, spotkania/uroczystości rodzinne, podział obowiązów w rodzinie
- Miejsce zamieszkania: dom/blok mieszkalny/mieszkanie, umeblowanie/gadżety w pokojach, umeblowanie/sprzęt kuchenny i łazienkowy, wynajem i rachunki, obowiązki domowe
- Podróżowanie/transport: środki transportu, transport publiczny* rozkład jazdy/informacja, kupowanie biletów/przygotowania do podróży, podróżowanie za granicę/ dokumenty podróży
- Robienie zakupów/sklepy: sklepy/markety, sklepy towarowe/działy w sklepie, zakupy spożywcze/artykuły gospodarstwa domowego, ubrania, sprzęt elektryczny
- Komunikacja/utrzymywanie kontaktu: poczta (list, telegram, paczka pocztowa), telefon (tradycyjny, mobilny, wiadomości tekstowe), internet (e-mail, Skype, czat)
- Usługi: usługi finansowe (przelewy, wymiany), restauracja (menu, zamawianie, płacenie), hotel (rezerwowanie, płacenie)
- Kultura/rozrywka: goście, kina, teatry, muzea, koncerty, biblioteki (szkolna, w domu, publiczna)
- Godzina/pogoda: sezony/pogoda, prognoza pogody
- Zdrowie/choroby: jedzenie i picie, wizyta u doktora, typowe choroby i ich objawy, recepty / leki / apteka
- Sport: popularne sporty, sporty narodowe, uprawianie sportów
- Media: telewizja, radio, gazety/magazyny
- Hobby: uprawianie ogrodu / majsterkowanie, czytanie / słuchanie muzyki, komputer
- Uczenie się/praca: rodzaje szkół, przedmioty szkolne, popularne zawody/miejsca prac, codzienna rutyna
- Unia Europejska: członkowie UE, podróżowanie/praca/mobilność
- Kultura i cywilizacja: podstawowe, praktyczne informacje odnoszące się do państwa ojczystego i docelowego państwa, z którego dany język się wywodzi (pogoda, waluta, nawyki żywieniowe, codzienna rutyna, uroczystości, możliwości zakupów, itd.)* atrakcje turystyczne* zakwaterowanie/restauracje
- Święta i uroczystości
PONIŻEJ ZNAJDZIESZ PRZYKŁAD EGZAMINU USTNEGO NA POZIOMIE B1:
- Po angielsku
Uważam ten egzamin za szczególnie pasujący, jeśli chcesz zrozumieć na czym polega ten poziom.
- Po niemiecku
B2 - INTERMEDIATE (WYMAGANIA)
- Potrafi zrozumieć główne wątki złożonych tekstów na tematy konkretne i abstrakcyjne, włączając w to
techniczne dyskusje na temat jego/jej specjalizacji. - Potrafi komunikować się na poziomie płynności i spontaniczności, która zapewnia regularne interakcje z
rodzimymi użytkownika języka bez zbytniego wysiłku dla obydwóch stron. - Potrafi tworzyć zrozumiały, szczegółowy tekst na szerokie grono tematów i potrafi wyjaśnić swój pogląd
na dane problemy, podając zalety i wady różnych opcji.
Ten poziom można określić jako pełną płynność w rozmowie. Potrafisz poprowadzić prawdziwą konwersację z rodzimymi użytkownikami języka na wiele tematów.
Oczekiwany poziom szczegółowości konwersacji: Potrafisz dyskutować na różne tematy na głębokim poziomie.
Oczekiwany poziom słownictwa: Potrafisz przekazać większość swoich myśli, ale wciąż dla większości brakuje Ci precyzji. Porównując do poziomu B1, potrafisz omówić więcej tematów z większą precyzją pod względem użytego słownictwa.
TEMATY KONWERSACYJNE NA POZIOMIE B2
Poniżej są tematy do rozmów, o jakich powinieneś móc porozmawiać na tym poziomie (źródło, źródło 2):
- Ludzie: wzorce zachowań, moda/ubrania/kosmetyki
- Związek: zawieranie znajomości (na żywo, w internecie, itd.), role w rodzinie, znajomości w pracy/w szkole
- Rodzina: rodzina/wychowywanie dzieci, relacje między pokoleniami / mieszkanie razem, ślub/formy związku
- Miejsce zamieszkania: wynajem/własność/zakwaterowanie, kupowanie mieszkania/kupowanie na kredyt/remont, sposób życia w mieście i na wsi
- Podróżowanie/transport: prowadzenie pojazdu/kodeks drogowy, spacerowanie, jeżdżenie na rowerze, powody/formy wyjazdu podróżowania za granicę
- Kupowanie/sklepy: nawyki konsumenckie/reklamy, sieci sklepów, kupowanie przez pocztę, sklepy detaliczne vs centra handlowe
- Komunikacja/utrzymywanie kontaktu: powody popularności telefonów, rola wiedzy językowej w komunikacji, zwiększająca się dominacja języka angielskiego
- Usługi: wypożyczanie samochodu/agencje podróży, naprawy/gwarancje
- Kultura/rozrywka: książki vs internet, kino, teatr vs telewizja, filmy, DVD, internet i portale społecznościowe
- Godzina/pogoda: rola i dokładność prognoz pogody, relacja miedzy klimatem a florą/fauną
- Zdrowie/choroby: przychodnia przyszpitalna / szpital / specjaliści* medycyna naturalna* prewencja / ochrona zdrowia, zdrowa dieta
- Sport: uprawianie sportów, zdrowy tryb życia, sporty ekstremalne, gry z piłką / sporty drużynowe / zasady, sporty wodne/sporty zimowe, Igrzyska Olimpijskie
- Media: główne artykuły w gazetach, felietony, sensacja i wiadomości
- Hobby: realizowanie sztuki amatorskiej, kluby (sportowe, kulturalne, profesjonalne), hobby i praca, nowoczesne/nietypowe hobby
- Uczenie się/praca: wiedza językowa / umiejętności / kariera, równe szanse w edukacji / szukanie miejsca pracy, bezrobocie, programy wymiany studentów / stypendia zagranicą / profesjonalny rozwój. nowe formy nauki
- Unia Europejska: praca w UE, nauka języka/wiedza językowa/możliwości pracy w UE
- Kultura i cywilizacja: ojczysty kraj i państwo z którego wywodzi się dany język docelowy, populacja / mniejszości etniczne, tradycje historyczne / zabytki / wartości kulturowe* artystyczne / etnograficzne
cechy - Życie publiczne: instytucje publiczne / dokumenty osobiste, bezpieczeństwo publiczne, święta narodowe
- Ochrona środowiska: zanieczyszczenie (powietrze, woda, gleba, itd.), selektywne zarządzanie odpadami, recykling, alternatywne źródła energii
- Obecne tematy/wydarzenia: życie publiczne/polityka/ organizacje pozarządowe, ekonomia
- System edukacji
PONIŻEJ ZNAJDZIESZ PRZYKŁAD EGZAMINU USTNEGO NA POZIOMIE B2:
- Po angielsku
- Po niemiecku
C1 - ADVANCED/PROFICIENT (WYMAGANIA)
- Potrafi zrozumieć szeroki wachlarz bardziej wymagających, dłuższych tekstów i rozpoznaje w nich
nieoczywiste znaczenie. - Potrafi wyrazić się płynnie i spontatnicznie bez widocznego szukania odpowiedniego wyrażenia.
- Potrafi używać języka elastycznie i efektywnie dla celów społecznych, akademickich i zawodowych.
- Potrafi tworzyć zrozumiałe, dobrze ustrukturyzowane, szczegółowe teksty na złożone tematy, pokazując
odpowiednie użycie wzorców organizacyjncyh, łączników oraz środków stylistycznych spajających tekst.
W kategoriach lingwistycznych, biegłość nie jest tym samym co płynność. Bycie płynnym znaczy, że używanie danego języka w piśmie i mowie jest dla Ciebie komfortowe, ale nie na tym samym poziomie jak, u osoby dla której ten język jest rodzimy. Niektóre osoby potrafią wyrażać się płynnie nawet na poziomie B1. Po prostu używają w kółko tych samych słów oraz konstrukcji gramatycznych. Ba, niektóre osoby zostają wiecznie na tym poziomie! Biegłość to zupełnie inna bestia - oznacza ono rozumienie niuansów, dwuznaczności oraz używanie szczegółowego słownictwa, gdy sytuacja tego wymaga.
Czytaj więcej: The Word Substitution Technique – How To Increase Your Vocabulary Size Considerably.
Oczekiwany poziom szczegółowości konwersacji: Potrafisz omówić rzeczy na (bardzo) głębokim poziomie (zależnie od tematu)
Oczekiwany poziom słownictwa: Nie tylko jesteś w stanie przekazać każdą swoją myśl, ale również Twój język staje się coraz bardziej naturalny. Zaczynasz używać idiomów i rozróżniasz różne odcienie znaczenia wielu słów.
TEMATY KONWERSACYJNE NA POZIOMIE C1
Poniżej są tematy do rozmów, o jakich powinieneś móc porozmawiać na tym poziomie (źródło):
- Dana osoba: ambicje/budowanie kariery, dana osoba i społeczeństwo, problemy integracji socjalnej
- Związek: formy związku, narodowości/mniejszości
- Rodzina: status społeczny rodzin / system zasiłków rodzinnych, rodzina/kariera
- Miejsce zamieszkania: sytuacja na rynku mieszkaniowym/trudności w budowie domu, bezdomność /
jej przyczyny/problemy, warunki mieszkaniowe i mobilność - Podróżowanie/transport: problemy w ruchu ulicznym miast / transport publiczny vs używanie auta,
transport i ochrona środowiska, turystyka jako źródło dochodu, rozwój w transporcie / jego aspekty - Kupowanie/sklepy: społeczeństwo konsumenckie, kupowanie na kredyt/kartą kredytową/w internecie,
sprzedaż turystyczna - Komunikacja/utrzymywanie kontaktu: internet w komunikacji biznesowej, Fax, e-mail vs tradycyjne
pisanie listów, rzadziej używanie języki vs Angielski - Usługi: jakość/ gwarancja usługi: rola, znaczenie usług, usługi elektroniczne / zamawianie online
- Kultura/rozrywka, rola sztuki w przeszłości i teraźniejszości* kolekcje publiczne i ich utrzymanie / sztuka / historyczne pamiątki / zabytki, mentoring/ sponsorstwo/branża reklam
- Godzina/pogoda: katastrofy naturalne i ich konsekwencje, dziura w warstwie ozonowej/ zagrożenia
spowodowane globalnym ociepleniem - Zdrowie/choroby: nauka/przeprowadzanie badań medycznych / genetyka, alternatywne metody
leczenia, turystyka medyczna - Sport: Sporty pierwszej klasy: sporty rekreacyjne/doping* profesjonalizm w sportach / sporty amatorskie / sporty ekstremalne, sport i kobiety (szachy, boks, podnoszenie ciężarów, piłka nożna), sport i reklamy
- Media: obiektywność w dostarczaniu informacji* gwiazdy/celebryci
- Hobby: promowanie tradycji, ekskluzywne hobby (golf, jazda konno, nurkowanie z akwalungiem, itd.), hobby i/lub profesjonalizm
- Uczenie się/praca: (nadmierne) kwalifikacje/szanse na rynku pracy, edukacja trwająca przez całe życie. znajdywanie pracy/mobilność, szanse niższej grupy społecznej
- Unia Europejska: rola UE w polityce światowej, wspólna/państwowa waluta
- Kultura i cywilizacja: ojczysty kraj i państwo z którego wywodzi się dany język docelowy, sława/rozpoznawalność na świecie / relacje między nimi, ich wizerunek, różnice w tradycjach /zwyczajach / ideologiach
- Życie publiczne: czystość życia publicznego / korupcja, partie polityczne / wybory / referendum
- Ochrona środowiska: prewencja w ochronie przyrody, katastrofy przyrodnicze i ich konsekwencje
- Obecne tematy/wydarzenia: życie publiczne/polityka/ organizacje pozarządowe / sztuka / sporty
- Globalizacja: uniformizm (ubiór, jedzenie, kultura, produkty konsumenckie, itd.), globalizacja / utrzymywanie cech narodowych
- Obecne pytania etyczne: eksperymenty na zwierzętach, eksperymenty nuklearne
- Obecne pytania na temat ekonomii/społeczeństwa* przemyt: dóbr/ludzi* palenie/zagrożenia idące za
uzależnieniem od narkotyków
PONIŻEJ ZNAJDZIESZ PRZYKŁAD EGZAMINU USTNEGO NA POZIOMIE C1:
- Po angielsku
- Po niemiecku
C2 - MASTERY (WYMAGANIA)
- Potrafi z łatwością zrozumieć wszystko ze słuchu i czytając.
- Potrafi podsumować informacje z różnych źródeł mówionych i pisanych, rekonstruuje argumenty i
przeprowadza ich spójną prezentację. - Potrafi wyrazić się spontanicznie, bardzo płynnie i dokładnie, rozróżnia mniejsze różnice w znaczeniu
nawet najbardziej złożonych sytuacji językowych.
TEMATY KONWERSACYJNE NA POZIOMIE C2
Nie ma tutaj potrzeby, abym strzępił sobie język, albo opuszki palców. Na tym poziomie, używasz języka całkowicie biegle i potrafisz rozmawiać o prawie wszystkim. Nic dziwnego! Zbliżasz się do poziomu prezentowanego przez dobrze wykształconych użytkowników języka dla których jest on rodzimy.
Moją jedyną radą na tym poziomie jest zagłębienie się w szczegóły każdego tematu o którym chcesz dyskutować. Musisz włożyć wiele wysiłku, aby zaktywizować wszystkie te mało znane słowa. Nie rozmawiaj tylko o zakupach. Zacznij wypowiadać się na temat "efektywnej strategii, aby zwiększyć hurtową dywersyfikację". czy czegoś w tym stylu.
TEMATY KONWERSACYJNE DLA KONKRETNYCH POZIOMÓW JĘZYKOWYCH - PODSUMOWANIE
Znajomość tematów konwersacyjnych dla konkretnych poziomów językowych jest kluczowa, jeśli chcesz zdać oficjalny certyfikat językowy. Tym bardziej jeśli decydujesz się zrobić to bez niczyjej pomocy. Taka wiedza umożliwi Ci uchronić się przed nieprzyjemnymi niespodziankami w trakcie egzaminu ustnego.
Jednakże, jeśli nie czujesz potrzeby, aby uzyskać oficjalny dokument, znajomość tych tematów może pomóc Ci w przygotowaniu się na lekcje lub nawet dostarczy Ci mnóstwo pytań do rozmowy z samym sobą.
SKOŃCZYŁEŚ (-AŚ) CZYTAĆ? CZAS NA NAUKĘ!
Czytanie artykułów online to świetny sposób na poszerzenie wiedzy. Smutne jest jednak to, że po zaledwie 1 dniu od ich przeczytania zapominamy większość napotkanych informacji.
Moją misją jest zmienić ten stan rzeczy. Stworzyłem 15 fiszek, aby ułatwić Ci przyswojenie informacji z tego artykułu. Wystarczy pobrać program ANKI i voila — możesz zacząć naukę!