Blog Archives

Category Archives for "VocabularyLabsMT"

Metoda EVA – FAQ

By Bartosz Czekała

P: Skąd mam wiedzieć, że zdania, które tworzę, są poprawne?Odp: Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w dwóch rozdziałach: „Złota zasada uczenia się szybko i skutecznie” i „Metoda TV – Jak sprawdzić poprawność tworzonych przez siebie zdań” (moduł 6). P: Co powinienem zrobić, jeśli nie jestem pewien, jak używać danego słowa?Odp: W większości przypadków nie powinno to stanowić […]

Czytaj dalej!

Ostatni krok – jak zagwarantować, że nigdy nie zapomnisz żadnego słowa

By Bartosz Czekała

Z poprzedniego modułu dowiedziałeś się, że bierne odtwarzanie wyraźnie osłabia Twoją zdolność uczenia. Jeśli Twoje powtórki to tylko przerabianie wcześniej przeanalizowanych fiszek, jest to tzw. bierne odtwarzanie informacji.Problem polega na tym, że taki sposób powtarzania ma niewielki wpływ na zdolność do odtworzenia informacji.Pamiętasz jeszcze, co ma ogromny wpływ na Twoją zdolność do zapamiętania?Odświeżanie semantyczne albo […]

Czytaj dalej!

Jakie błędów uniknąłeś do tej pory?

By Bartosz Czekała

Zanim przejdziemy dalej, chciałbym, żebyś krytycznie przyjrzał się temu, co zdziałaliśmy do tej pory.Czy metoda E.V.A. jest faktycznie lepsza niż inne dostępne metody? Zobaczmy, jakich błędów w nauce unikniemy, jeśli będziemy ją stosować.1. Brak optymalizacji powtórek2. Brak systematyczności3. Zbyt dużo materiałów do naukiJak wspomniałem w poprzednim module, prosty fakt używania ANKI pozwala nam uniknąć trzech wyżej […]

Czytaj dalej!

Metoda EVA (zdaniowa) – podstawy

By Bartosz Czekała

Do tej pory otrzymałeś spory zastrzyk wiedzy teoretycznej. Mogę tylko mieć nadzieję, że ta część nie była zbyt nudna!Teraz nastał czas na poskładanie w całość wszystkich rzeczy, których nauczyłeś się do tej pory.Pierwszą praktyczną metodą, którą chciałbym Ci przedstawić jest metoda E.V.A..Moim zdaniem jest to jedna z dwóch podstawowych metod, które powinien znać każdy uczący […]

Czytaj dalej!

Czas zastanowić się nad Twoim procesem nauki!

By Bartosz Czekała

Uff! Zajęło nam to trochę czasu, ale ostatni moduł teoretyczny już prawie za nami. Mam głęboką nadzieję, że ten moduł był dla was tak samo odkrywczy, jak przygnębiający.Oto krótkie podsumowanie wszystkich błędów:Brak optymalizacji powtórekBrak systematycznościZbyt dużo materiałów do naukiBrak zamiaru zapamiętaniaBierne odtwarzanieBrak kontekstuNauka PasywnaBrak kodowania informacjiPrzekroczenie pojemności pamięci krótkotrwałejBrak wiedzy jak używać danego słowaBrak wiedzy […]

Czytaj dalej!

Dlaczego nie mogę przypomnieć sobie słów w trakcie rozmowy?

By Bartosz Czekała

Zjawisko przypominania sobie słów na zawołanie wydaje się niemal magiczną sztuczką. Zwykły zamiar wykorzystania któregoś z nich przywołuje je natychmiast i  kompletnie bez wysiłku.Ha! Chciałbyś!Prawda jest taka, że próby odkopania odpowiednich słów z otchłani pamięci powodują, że większość z nas wygląda jak cierpiąca na zaparcia małpka kapucynka usiłująca wydalić śrubokręt. To trudne zadanie i zdecydowanie […]

Czytaj dalej!

Błąd #15 – Bezsensowna praktyka

By Bartosz Czekała

Ostatni rażący błąd jest tak zawiły, jak jest wszechobecny. Jednak nikt nie wydaje się o nim mówić. Co to za błąd?To ogólne oderwanie od rzeczywistości, które dotyczy 99% metod nauki.Obecnie możesz wybrać właściwie JAKĄKOLWIEK metodę nauki i mieć pewność, że nie ma ona nic wspólnego z rzeczywistymi umiejętnościami językowymi.Zamiast tego: przepisujesz zdania, uzupełniasz luki, rozwiązujesz krzyżówki, […]

Czytaj dalej!

Błąd #14 – Tłumaczenie słowo w słowo

By Bartosz Czekała

Istnieje duża szansa, że nieraz dostawałeś po łapach za tłumaczenie słów z jednego języka na drugi słowo w słowo.Czy to naprawdę taka zła metoda tłumaczenia? Odpowiedź brzmi „tak” i „nie”.Kiedy tłumaczenie słowo w słowo jest dopuszczalne?Takie postępowanie jest w porządku tak długo, jak istnieje bezpośredni związek między słowami lub wyrażeniami, które chcesz przetłumaczyć. W tym […]

Czytaj dalej!

Błąd #13 – Ograniczona liczba kontekstów

By Bartosz Czekała

Wiesz już, że brak kontekstu ma negatywny wpływ na Twoją naukę. Czy jeden kontekst wystarczy? W większości przypadków niestety nie.Brak wielu kontekstów może prowadzić do co najmniej jednego z trzech następujących problemów: 1. Problemy z przesyłaniem informacjiCzasem, gdy uczysz się słowa tylko w jednym lub dwóch kontekstach, Twój mózg może nie być w stanie przenieść znaczenia […]

Czytaj dalej!

Błąd #12 – Niewystarczająca liczba powtórek – Czemu nie istnieje coś takiego jak “trudne słowo”

By Bartosz Czekała

Jestem pewny, że nie jeden raz narzekałeś, że jakieś słowo jest trudne.Co to właściwie znaczy?Oczywiście, że istnieją słowa, które są trudne do wymówienia, albo które mają szczególnie skomplikowaną pisownię. Jednak w większości przypadków, kiedy ktoś marudzi z powodu domniemanej trudności słowa, ma na myśli to, że dane słowo nie występuje często w całym języku.”Szydło”, „zagajnik” […]

Czytaj dalej!