Blog Archives

Category Archives for "VocabularyLabsMT"

Błąd #8 – Brak kodowania informacji

By Bartosz Czekała

W jednym z poprzednich rozdziałów wspomniałem o procesie zapamiętywania, który możemy sprowadzić do czterech następujących kroków:Zamiar zapamiętania. Kodowanie — wiąże się ze wstępnym przetworzeniem informacji, które skutkuje utworzeniem w pamięci jej mentalnej reprezentacji.Przechowywanie — polega na zachowaniu zakodowanej informacji w pamięci krótko- lub długotrwałej.Wydobywanie — to odzyskiwanie przechowywanej informacji z pamięci.Skupmy się na kroku drugim powyższego procesu. Zapewne zauważyłeś […]

Czytaj dalej!

Błąd #7 – Nauka Pasywna

By Bartosz Czekała

Wiesz już, że bezmyślne powtarzanie informacji (aka bierne odtwarzanie), zwłaszcza bez jakiegokolwiek kontekstu, jest niezmiernie nieefektywne. (Craik & Watkins, 1973). Jednak nie powinieneś mylić go z nauką pasywną — to nieco inna bajka, niemniej jednak nadal niezbyt efektywna.Dlaczego?Ponieważskuteczna nauka wymaga tzw. effortful recall, czyli przypomnienia informacji w sposób wymagający wysiłku z Twojej strony.Te słowa powinny […]

Czytaj dalej!

Błąd #5 Bierne odtwarzanie

By Bartosz Czekała

Istnieje wiele fatalnych sposobów nauki. Żaden z nich nie dorówna jednak biernemu odtwarzaniu.Bierne odtwarzanie to po prostu bezmyślne wyklepywanie zbitka informacji.Przypomina to próbę zapamiętania numeru telefonu tylko poprzez powtarzanie go w swoich myślach.Zastanów się — ile razy powtarzałeś czyjeś imię, numer telefonu lub adres, tylko po to, żeby zapomnieć je kilka minut później?Odpowiesz zapewne, że wiele […]

Czytaj dalej!

Błąd #4 – Brak zamiaru zapamiętania

By Bartosz Czekała

Kolejnym z podstawowych błędów, który zdecydowanie zbyt często popełniamy, kiedy nie udaje nam się zatrzymać słowa w pamięci, jest brak jakiejkolwiek chęci zapamiętania czegoś.Bo widzisz, wszystko zaczyna się od zamiaru zapamiętania informacji.​Ten fakt ma nawet odzwierciedlenie w uproszczonym modelu przyswajania informacji:Zamiar zapamiętaniaKodowaniePrzechowywanieWydobywanieZamiar zapamiętania przygotowuje grunt pod dobre zapamiętywanie. To świadome zaangażowanie w celu pozyskania wspomnienia […]

Czytaj dalej!

Jak ANKI rozwiązuje (w przeważającej części) pierwsze trzy błędy?

By Bartosz Czekała

To zniechęcające, prawda?Spoglądasz na zawartość modułu i jedyne, co widzisz, to błędy. Nie wpadaj od razu w czarną rozpacz! Zanim przejdziemy dalej, chciałbym zaoferować Ci coś na pocieszenie:Prosta decyzja o używaniu ANKI jako głównego narzędzia do nauki, rozwiązuje pierwsze trzy problemy całkowicie lub przynajmniej w bardzo dużym stopniu.W jaki sposób?1. Algorytmy powtórek zastosowane w ANKI […]

Czytaj dalej!

Błąd #3 Zbyt dużo materiałów do nauki

By Bartosz Czekała

Współczesny świat przypomina ogromną skrzynię ze skarbami. Oferuje szeroki wybór różnorodnych narzędzi do nauki. I nasze mózgi to kochają. Może nawet trochę zbyt bardzo.Ludzki mózg można porównać do sroki uzależnionej od wąchania kleju. Lubi wszystkie rzeczy, które są błyszczące i nowe. Chce mieć je wszystkie. I chce je dostać od razu. Duolingo, książki! *odgłos wciągania […]

Czytaj dalej!

Błąd #2 Brak systematyczności

By Bartosz Czekała

Wiem, co sobie pomyślałeś, „taa, to dla mnie żadna nowość, przecież wszyscy to wiedzą”. I ja też się z tym zgadzam. To rzeczywiście podstawy.Chodzi jednak o to, że większość osób zna tylko konsekwencje braku systematyczności w nauce, jak np. ograniczona skuteczność zapamiętywania, ale nie ma pojęcia, dlaczego tak się dzieje.Zatem rzućmy trochę światła na te […]

Czytaj dalej!

Błąd #1 – Brak optymalizacji powtórek

By Bartosz Czekała

” Repetitio mater studiorum est.” – „Powtarzanie jest matką nauki.”Na pewno nie zaskoczy Cię fakt, że jednym z kluczowych elementów w procesie przyswajania słownictwa jest powtarzanie.Pamiętaj jednak, że nie chodzi tu o jakiekolwiek powtórki, ale o powtórki interwałowe.Powtórki interwałowe polegają na powtarzaniu słownictwa, którego chcesz się nauczyć, w określonych odstępach czasu, aby zmaksymalizować efektywność nauki. […]

Czytaj dalej!

“W jaki sposób” jest tak samo ważne jak “dlaczego”

By Bartosz Czekała

Jestem pewien, że już nie możesz się doczekać, aby zagłębić się w tajniki strategii nauki słownictwa. Jednak zanim przejdziemy do pierwszego modułu praktycznego, poświęćmy trochę czasu na zaznajomienie się z ograniczeniami naszej pamięci.Mam dobre uzasadnienie dla tej kolejności omawiania materiału: często bowiem „dlaczego” jest równie ważne jak „w jaki sposób”.Kiedy tylko dowiesz się, co hamuje efektywne […]

Czytaj dalej!