Blog Archives

Category Archives for "VocabularyLabsMT"

Błąd #10 – Brak wiedzy jak używać danego słowa

By Bartek Czekała

Lubimy myśleć o znajomości słów w kategoriach „zero-jedynkowych”. Niestety, w rzeczywistości nie jest to takie proste.Według publikacji Nation, I.S.P. (1990) znajomość słowa może składać się z kilku kategorii, w tym rozpoznawania:mówionej lub pisanej formy słowajego zachowania gramatycznego lub kolokacyjnegoograniczeń stylistycznych słowakonceptualnego znaczenia słowai skojarzenia danego słowa z innymi pokrewnymi słowamiTe odrębne kategorie sugerują, że istnieją poziomy […]

Czytaj dalej!

Błąd #9 – Przekroczenie pojemności pamięci krótkotrwałej

By Bartek Czekała

Głównym ograniczeniem pamięci, z którym musi się zmierzyć każdy uczący się, jest pojemność pamięci roboczej lub po prostu pojemność pamięci.Pojemność pamięci odnosi się do najdłuższej listy informacji (np. cyfr, liczb, słów), którą dana osoba może powtórzyć natychmiast po ich odczytaniu, w prawidłowej kolejności, w 50% prób. Innymi słowy, mówiąc bardziej po ludzku, pamięć krótkotrwała jest ograniczona pod […]

Czytaj dalej!

Skutki braku kodowania (np. dlaczego większość aplikacji i metod nauki nie działa)

By Bartek Czekała

Mam nadzieję, że ten rozdział pomoże Ci podjąć bardzo ważną decyzję — nigdy więcej nie używać żadnej aplikacji do nauki. Nie obchodzi mnie, że przeczytałeś, że Gabriel Wyner pracuje nad rewolucyjną aplikacją albo że algorytm, na którym opiera się Memrise, właśnie został ulepszony.Najważniejszą i najskuteczniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla swojej nauki, jest tworzenie wielu kontekstów […]

Czytaj dalej!

Błąd #8 – Brak kodowania informacji

By Bartek Czekała

W jednym z poprzednich rozdziałów wspomniałem o procesie zapamiętywania, który możemy sprowadzić do czterech następujących kroków:Zamiar zapamiętania. Kodowanie — wiąże się ze wstępnym przetworzeniem informacji, które skutkuje utworzeniem w pamięci jej mentalnej reprezentacji.Przechowywanie — polega na zachowaniu zakodowanej informacji w pamięci krótko- lub długotrwałej.Wydobywanie — to odzyskiwanie przechowywanej informacji z pamięci.Skupmy się na kroku drugim powyższego procesu. Zapewne zauważyłeś […]

Czytaj dalej!

Błąd #7 – Nauka Pasywna

By Bartek Czekała

Wiesz już, że bezmyślne powtarzanie informacji (aka bierne odtwarzanie), zwłaszcza bez jakiegokolwiek kontekstu, jest niezmiernie nieefektywne. (Craik & Watkins, 1973). Jednak nie powinieneś mylić go z nauką pasywną — to nieco inna bajka, niemniej jednak nadal niezbyt efektywna.Dlaczego?Ponieważskuteczna nauka wymaga tzw. effortful recall, czyli przypomnienia informacji w sposób wymagający wysiłku z Twojej strony.Te słowa powinny […]

Czytaj dalej!

Błąd #5 Bierne odtwarzanie

By Bartek Czekała

Istnieje wiele fatalnych sposobów nauki. Żaden z nich nie dorówna jednak biernemu odtwarzaniu.Bierne odtwarzanie to po prostu bezmyślne wyklepywanie zbitka informacji.Przypomina to próbę zapamiętania numeru telefonu tylko poprzez powtarzanie go w swoich myślach.Zastanów się — ile razy powtarzałeś czyjeś imię, numer telefonu lub adres, tylko po to, żeby zapomnieć je kilka minut później?Odpowiesz zapewne, że wiele […]

Czytaj dalej!

Błąd #4 – Brak zamiaru zapamiętania

By Bartek Czekała

Kolejnym z podstawowych błędów, który zdecydowanie zbyt często popełniamy, kiedy nie udaje nam się zatrzymać słowa w pamięci, jest brak jakiejkolwiek chęci zapamiętania czegoś.Bo widzisz, wszystko zaczyna się od zamiaru zapamiętania informacji.​Ten fakt ma nawet odzwierciedlenie w uproszczonym modelu przyswajania informacji:Zamiar zapamiętaniaKodowaniePrzechowywanieWydobywanieZamiar zapamiętania przygotowuje grunt pod dobre zapamiętywanie. To świadome zaangażowanie w celu pozyskania wspomnienia […]

Czytaj dalej!

Jak ANKI rozwiązuje (w przeważającej części) pierwsze trzy błędy?

By Bartek Czekała

To zniechęcające, prawda?Spoglądasz na zawartość modułu i jedyne, co widzisz, to błędy. Nie wpadaj od razu w czarną rozpacz! Zanim przejdziemy dalej, chciałbym zaoferować Ci coś na pocieszenie:Prosta decyzja o używaniu ANKI jako głównego narzędzia do nauki, rozwiązuje pierwsze trzy problemy całkowicie lub przynajmniej w bardzo dużym stopniu.W jaki sposób?1. Algorytmy powtórek zastosowane w ANKI […]

Czytaj dalej!

Błąd #3 Zbyt dużo materiałów do nauki

By Bartek Czekała

Współczesny świat przypomina ogromną skrzynię ze skarbami. Oferuje szeroki wybór różnorodnych narzędzi do nauki. I nasze mózgi to kochają. Może nawet trochę zbyt bardzo.Ludzki mózg można porównać do sroki uzależnionej od wąchania kleju. Lubi wszystkie rzeczy, które są błyszczące i nowe. Chce mieć je wszystkie. I chce je dostać od razu. Duolingo, książki! *odgłos wciągania […]

Czytaj dalej!