Blog Archives

Category Archives for "VocabularyLabsMT"

Skutki braku kodowania (np. dlaczego większość aplikacji i metod nauki nie działa)

By Bartek Czekała

Mam nadzieję, że ten rozdział pomoże Ci podjąć bardzo ważną decyzję — nigdy więcej nie używać żadnej aplikacji do nauki. Nie obchodzi mnie, że przeczytałeś, że Gabriel Wyner pracuje nad rewolucyjną aplikacją albo że algorytm, na którym opiera się Memrise, właśnie został ulepszony.Najważniejszą i najskuteczniejszą rzeczą, jaką możesz zrobić dla swojej nauki, jest tworzenie wielu kontekstów […]

Czytaj dalej!

Błąd #8 – Brak kodowania informacji

By Bartek Czekała

W jednym z poprzednich rozdziałów wspomniałem o procesie zapamiętywania, który możemy sprowadzić do czterech następujących kroków: Zamiar zapamiętania. Kodowanie — wiąże się ze wstępnym przetworzeniem informacji, które skutkuje utworzeniem w pamięci jej mentalnej reprezentacji.Przechowywanie — polega na zachowaniu zakodowanej informacji w pamięci krótko- lub długotrwałej.Wydobywanie — to odzyskiwanie przechowywanej informacji z pamięci. Skupmy się na kroku drugim powyższego procesu. Zapewne zauważyłeś już, […]

Czytaj dalej!

Błąd #7 – Nauka Pasywna

By Bartek Czekała

Wiesz już, że bezmyślne powtarzanie informacji (aka bierne odtwarzanie), zwłaszcza bez jakiegokolwiek kontekstu, jest niezmiernie nieefektywne. (Craik & Watkins, 1973). Jednak nie powinieneś mylić go z nauką pasywną — to nieco inna bajka, niemniej jednak nadal niezbyt efektywna. DLACZEGO? Ponieważskuteczna nauka wymaga tzw. effortful recall, czyli przypomnienia informacji w sposób wymagający wysiłku z Twojej strony.Te słowa […]

Czytaj dalej!

Błąd #5 Bierne odtwarzanie

By Bartek Czekała

Istnieje wiele fatalnych sposobów nauki. Żaden z nich nie dorówna jednak biernemu odtwarzaniu.Bierne odtwarzanie to po prostu bezmyślne wyklepywanie zbitka informacji.Przypomina to próbę zapamiętania numeru telefonu tylko poprzez powtarzanie go w swoich myślach.Zastanów się — ile razy powtarzałeś czyjeś imię, numer telefonu lub adres, tylko po to, żeby zapomnieć je kilka minut później?Odpowiesz zapewne, że wiele […]

Czytaj dalej!

Błąd #4 – Brak zamiaru zapamiętania

By Bartek Czekała

Kolejnym z podstawowych błędów, który zdecydowanie zbyt często popełniamy, kiedy nie udaje nam się zatrzymać słowa w pamięci, jest brak jakiejkolwiek chęci zapamiętania czegoś.Bo widzisz, wszystko zaczyna się od zamiaru zapamiętania informacji.Ten fakt ma nawet odzwierciedlenie w uproszczonym modelu przyswajania informacji:  Zamiar zapamiętaniaKodowaniePrzechowywanieWydobywanie Zamiar zapamiętania przygotowuje grunt pod dobre zapamiętywanie. To świadome zaangażowanie w celu […]

Czytaj dalej!

Jak ANKI rozwiązuje (w przeważającej części) pierwsze trzy błędy?

By Bartek Czekała

To zniechęcające, prawda?Spoglądasz na zawartość modułu i jedyne, co widzisz, to błędy. Nie wpadaj od razu w czarną rozpacz! Zanim przejdziemy dalej, chciałbym zaoferować Ci coś na pocieszenie:Prosta decyzja o używaniu ANKI jako głównego narzędzia do nauki, rozwiązuje pierwsze trzy problemy całkowicie lub przynajmniej w bardzo dużym stopniu. W JAKI SPOSÓB? 1. Algorytmy powtórek zastosowane […]

Czytaj dalej!

Błąd #3 Zbyt dużo materiałów do nauki

By Bartek Czekała

Współczesny świat przypomina ogromną skrzynię ze skarbami. Oferuje szeroki wybór różnorodnych narzędzi do nauki. I nasze mózgi to kochają. Może nawet trochę zbyt bardzo.Ludzki mózg można porównać do sroki uzależnionej od wąchania kleju. Lubi wszystkie rzeczy, które są błyszczące i nowe. Chce mieć je wszystkie. I chce je dostać od razu. Duolingo, książki! *odgłos wciągania […]

Czytaj dalej!

Błąd #2 Brak systematyczności

By Bartek Czekała

Wiem, co sobie pomyślałeś, „taa, to dla mnie żadna nowość, przecież wszyscy to wiedzą”. I ja też się z tym zgadzam. To rzeczywiście podstawy.Chodzi jednak o to, że większość osób zna tylko konsekwencje braku systematyczności w nauce, jak np. ograniczona skuteczność zapamiętywania, ale nie ma pojęcia, dlaczego tak się dzieje.Zatem rzućmy trochę światła na te […]

Czytaj dalej!

Błąd #1 – Brak optymalizacji powtórek

By Bartek Czekała

„Repetitio mater studiorum est.” – „Powtarzanie jest matką nauki.”Na pewno nie zaskoczy Cię fakt, że jednym z kluczowych elementów w procesie przyswajania słownictwa jest powtarzanie.Pamiętaj jednak, że nie chodzi tu o jakiekolwiek powtórki, ale o powtórki interwałowe.Powtórki interwałowe polegają na powtarzaniu słownictwa, którego chcesz się nauczyć, w określonych odstępach czasu, aby zmaksymalizować efektywność nauki. Zgodnie […]

Czytaj dalej!
>