Blog Archives

Category Archives for "VocabularyLabsMT"

Metoda EVA (zdaniowa) – podstawy

By Bartek Czekała

Do tej pory otrzymałeś spory zastrzyk wiedzy teoretycznej. Mogę tylko mieć nadzieję, że ta część nie była zbyt nudna!Teraz nastał czas na poskładanie w całość wszystkich rzeczy, których nauczyłeś się do tej pory.Pierwszą praktyczną metodą, którą chciałbym Ci przedstawić jest metoda E.V.A..Moim zdaniem jest to jedna z dwóch podstawowych metod, które powinien znać każdy uczący […]

Czytaj dalej!

Czas zastanowić się nad Twoim procesem nauki!

By Bartek Czekała

Uff! Zajęło nam to trochę czasu, ale ostatni moduł teoretyczny już prawie za nami. Mam głęboką nadzieję, że ten moduł był dla was tak samo odkrywczy, jak przygnębiający.Oto krótkie podsumowanie wszystkich błędów: Brak optymalizacji powtórekBrak systematycznościZbyt dużo materiałów do naukiBrak zamiaru zapamiętaniaBierne odtwarzanieBrak kontekstuNauka PasywnaBrak kodowania informacjiPrzekroczenie pojemności pamięci krótkotrwałejBrak wiedzy jak używać danego słowaBrak […]

Czytaj dalej!

Dlaczego nie mogę przypomnieć sobie słów w trakcie rozmowy?

By Bartek Czekała

Zjawisko przypominania sobie słów na zawołanie wydaje się niemal magiczną sztuczką. Zwykły zamiar wykorzystania któregoś z nich przywołuje je natychmiast i  kompletnie bez wysiłku.Ha! Chciałbyś!Prawda jest taka, że próby odkopania odpowiednich słów z otchłani pamięci powodują, że większość z nas wygląda jak cierpiąca na zaparcia małpka kapucynka usiłująca wydalić śrubokręt. To trudne zadanie i zdecydowanie […]

Czytaj dalej!

Błąd #15 – Bezsensowna praktyka

By Bartek Czekała

Ostatni rażący błąd jest tak zawiły, jak jest wszechobecny. Jednak nikt nie wydaje się o nim mówić. Co to za błąd?To ogólne oderwanie od rzeczywistości, które dotyczy 99% metod nauki.Obecnie możesz wybrać właściwie JAKĄKOLWIEK metodę nauki i mieć pewność, że nie ma ona nic wspólnego z rzeczywistymi umiejętnościami językowymi.Zamiast tego: przepisujesz zdania, uzupełniasz luki, rozwiązujesz krzyżówki, […]

Czytaj dalej!

Błąd #14 – Tłumaczenie słowo w słowo

By Bartek Czekała

Istnieje duża szansa, że nieraz dostawałeś po łapach za tłumaczenie słów z jednego języka na drugi słowo w słowo.Czy to naprawdę taka zła metoda tłumaczenia? Odpowiedź brzmi „tak” i „nie”. KIEDY TŁUMACZENIE SŁOWO W SŁOWO JEST DOPUSZCZALNE? Takie postępowanie jest w porządku tak długo, jak istnieje bezpośredni związek między słowami lub wyrażeniami, które chcesz przetłumaczyć. […]

Czytaj dalej!

Błąd #13 – Ograniczona liczba kontekstów

By Bartek Czekała

Wiesz już, że brak kontekstu ma negatywny wpływ na Twoją naukę. Czy jeden kontekst wystarczy? W większości przypadków niestety nie.Brak wielu kontekstów może prowadzić do co najmniej jednego z trzech następujących problemów: 1. PROBLEMY Z PRZESYŁANIEM INFORMACJI Czasem, gdy uczysz się słowa tylko w jednym lub dwóch kontekstach, Twój mózg może nie być w stanie […]

Czytaj dalej!

Błąd #12 – Niewystarczająca liczba powtórek – Czemu nie istnieje coś takiego jak “trudne słowo”

By Bartek Czekała

Jestem pewny, że nie jeden raz narzekałeś, że jakieś słowo jest trudne.Co to właściwie znaczy?Oczywiście, że istnieją słowa, które są trudne do wymówienia, albo które mają szczególnie skomplikowaną pisownię. Jednak w większości przypadków, kiedy ktoś marudzi z powodu domniemanej trudności słowa, ma na myśli to, że dane słowo nie występuje często w całym języku.”Szydło”, „zagajnik” […]

Czytaj dalej!

Błąd #11 – Brak wiedzy jak wymówić słowo

By Bartek Czekała

Aby nauczyć się postaci fonologicznej nowego słowa, musisz być w stanie przechować reprezentację tego słowa w jakiejś formie pamięci tymczasowej, aby następnie dane słowo jako całość mogło być przeniesione do pamięci długotrwałej.Ta postać fonologiczna nazywana jest reprezentacją fonologiczną.Wspomnianym tymczasowym przechowywaniem zajmuje się część składowa modelu pamięci roboczej odpowiedzialna za zasoby fonologiczne.Kiedy nauczysz się podstawowego repertuaru […]

Czytaj dalej!

Błąd #10 – Brak wiedzy jak używać danego słowa

By Bartek Czekała

Lubimy myśleć o znajomości słów w kategoriach „zero-jedynkowych”. Niestety, w rzeczywistości nie jest to takie proste.Według publikacji Nation, I.S.P. (1990) znajomość słowa może składać się z kilku kategorii, w tym rozpoznawania:  mówionej lub pisanej formy słowajego zachowania gramatycznego lub kolokacyjnegoograniczeń stylistycznych słowakonceptualnego znaczenia słowai skojarzenia danego słowa z innymi pokrewnymi słowami Te odrębne kategorie sugerują, że […]

Czytaj dalej!

Błąd #9 – Przekroczenie pojemności pamięci krótkotrwałej

By Bartek Czekała

Głównym ograniczeniem pamięci, z którym musi się zmierzyć każdy uczący się, jest pojemność pamięci roboczej lub po prostu pojemność pamięci.Pojemność pamięci odnosi się do najdłuższej listy informacji (np. cyfr, liczb, słów), którą dana osoba może powtórzyć natychmiast po ich odczytaniu, w prawidłowej kolejności, w 50% prób. Innymi słowy, mówiąc bardziej po ludzku, pamięć krótkotrwała jest ograniczona pod […]

Czytaj dalej!
>