Blog Archives

Category Archives for "VocabularyLabsMT"

Uczenie indukowane reaktywacją (aka Szybkie powtórki)

By Bartosz Czekała

W 2017 roku w moje ręce trafiło fascynujące badanie przeprowadzone Rony’ego Laor-Maayany oraz Rotem’a Amar-Halpert z Tel Aviv University (2017), które pokazały, że szybka reaktywacja sieci neuronalnych jest w stanie zastąpić częściowo świadomą naukę.Oto najważniejszy fragment tego badania, który szczególnie wzbudził moje zainteresowanie:(….) krótkotrwałe „rozbudzenia” pamięci wystarczają, aby aktywować i usprawnić sieć wspomnień zakodowaną w […]

Czytaj dalej!

Punkty odniesienia dla metody E.V.A. i ANKI

By Bartosz Czekała

Nie możesz wiedzieć, czy robisz coś dobrze, jeśli nie masz żadnego punktu odniesienia. Dlatego chciałbym, abyś rzucił okiem na sugerowane punkty odniesienia.1. Jeśli efektywnie korzystasz z ANKI, powinieneś być w stanie powtarzać około 500-700 fiszek na godzinę.Na początku może się wydawać, że to dużo, ale wcale nie jest to jakaś zawrotna liczba. Przerabianie jednej fiszki […]

Czytaj dalej!

Jak zwiększyć tempo przerabiania fiszek w ANKI

By Bartosz Czekała

Fiszki są bez wątpienia kluczowym elementem procesu szybkiego uczenia się. Nie znaczy to jednak, że należy spędzać w ANKI więcej czasu, niż jest to konieczne.Oto kilka prostych zasad, które możesz zastosować, aby znacznie przyspieszyć powtórki:1. Mówiłem to już raz i powtórzę ponownie – twórz fiszki ze zdaniami, które nie są dłuższe niż 7 słów. To znacznie […]

Czytaj dalej!

Fiszki Specjalne #3 – Nauka wielu znaczeń tego samego słowa

By Bartosz Czekała

Jednym z potencjalnych problemów związanych z nauką słów jest to, że jest ona wieloaspektowa. Sporo słów ma wiele znaczeń i / lub są używane inaczej w różnych kontekstach.Jak powinieneś podejść do nauki takich słów?Na to pytanie można odpowiedzieć tylko w jeden sposób:Zawsze twórz osobną fiszkę (tj. zdanie) dla każdego znaczenia słowa.”Dlaczego?”, możesz się zastanawiać. Co, […]

Czytaj dalej!

Fiszki Specjalne #2 – Nauka Zwrotów/Idiomów/Przysłów

By Bartosz Czekała

Błąd #14 z poprzedniego modułu nauczył Cię dwóch ważnych rzeczy:1. Tłumaczenie słowo w słowo jest zalecane, kiedy istnieje bezpośredni związek (tj. tłumaczenie 1-1) między słowem w Twoim języku ojczystym i słowem z języka, którego się uczysz.Na przykład: matka = die Mutter.2. Tłumaczenie słowo w słowo nie jest zalecane, kiedy próbujesz przenosić znaczenie zwrotów i zdań, które nie mają dokładnych odpowiedników […]

Czytaj dalej!

Fiszki Specjalne #1 – Nauka synonimów

By Bartosz Czekała

Już wiesz jak budować podstawowe fiszki. Mimo że są one świetnym narzędziem, nie da się ich zastosować w każdej sytuacji.Jednym z przypadków, w którym się nie sprawdzą, jest nauka synonimów.Wyobraź sobie, że uczysz się języka niemieckiego i tworzysz następującą fiszkę:Q: Meine Mutter ist [[ zła ]] A: böseDopiero zaczynasz uczyć się języka, więc taka fiszka wydaje […]

Czytaj dalej!

Dodawanie zdjęć do fiszek – jak to zrobić i czy warto poświęcić na to swój czas?

By Bartosz Czekała

Dodawanie zdjęć do ANKI jest bardzo proste.Kliknij prawym przyciskiem myszy na dowolne zdjęcie znalezione na komputerze lub w Internecie i wstaw je do pola odpowiedzi w fiszce!Łatwizna.Odrębną kwestię stanowi: czy należy to zrobić?Odpowiedź brzmi „tak” i „nie” w zależności od osobistych preferencji.Jakie są zalety używania zdjęć?Po pierwsze, nieco łatwiej jest zapamiętać słowa, którym towarzyszą obrazy. […]

Czytaj dalej!

Dodawanie dźwięku do fiszek

By Bartosz Czekała

Program ANKI ma do zaoferowania o wiele więcej, niż może się wydawać na pierwszy rzut oka. Wiesz już, że istnieją dodatki, które znacznie zwiększają jego użyteczność.Jeden z nich — AwesomeTTS może pomóc Ci w dodawaniu dźwięków do fiszek, tym samym eliminując jeden z omówionych wcześniej błędów w nauce, tj. brak wiedzy jak wymówić słowo.Poniżej znajdziesz instrukcję, […]

Czytaj dalej!

Złota zasada uczenia się szybko i skutecznie

By Bartosz Czekała

Wiem, że do tej pory uczyłeś się języków kierując się prostym przekonaniem – wszystko, co nie jest całkowicie poprawne, jest niedopuszczalne.Muszę powiedzieć Ci, że to przekonanie skutecznie hamuje Twoje tempo nauki.Oto nowa mantra dla Ciebie:Szybkość i wykonanie ponad perfekcją.Umiejętności są wynikiem celowej, konsekwentnej praktyki, a we wczesnej fazie nauki, ilość i szybkość górują nad jakością. […]

Czytaj dalej!

Metoda EVA – FAQ

By Bartosz Czekała

P: Skąd mam wiedzieć, że zdania, które tworzę, są poprawne?Odp: Odpowiedź na to pytanie znajdziesz w dwóch rozdziałach: „Złota zasada uczenia się szybko i skutecznie” i „Metoda TV – Jak sprawdzić poprawność tworzonych przez siebie zdań” (moduł 6). P: Co powinienem zrobić, jeśli nie jestem pewien, jak używać danego słowa?Odp: W większości przypadków nie powinno to stanowić […]

Czytaj dalej!