Blog Archives

Category Archives for "VocabularyLabsMT"

Zastosowanie Metody E.V.A. w Nauce Gramatyki

By Bartosz Czekała

W pierwszym rozdziale tego modułu dowiedziałeś się, że:”Osoby uczące się drugiego języka, szczególnie dorośli, mają tendencję do przedkładania znaczenia nad formę, ponieważ ograniczona pojemność ich pamięci roboczych nie pozwala im skupić się zarówno na znaczeniu, jak i formie.”Źródło: Skehan (1998), Van Patten (2005) i inni badaczeZatem jedynym logicznym wyjściem z tej sytuacji jest próbować skłonić […]

Czytaj dalej!

Zasada Pareto w nauce języków (czyli jak dotrzeć od zera do poziomu B1/B2 jak najszybciej)

By Bartosz Czekała

Jestem prawie pewien, że słyszałeś o zasadzie Pareto.Zasada Pareto (znana również jako zasada 80/20) mówi, że w przypadku wielu wydarzeń około 80% skutków pochodzi z 20% przyczyn. Innymi słowy, przy około 20% wysiłku, możesz osiągnąć około 80% wyników.Istnieją dwa główne zastosowania tej zasady w nauce języków:wybór najczęściej występujących słów przy użyciu list częstotliwości,wybór najważniejszych konstrukcji gramatycznych.Pierwsza […]

Czytaj dalej!

Dwa składniki konieczne do opanowania gramatyki na wysokim poziomie

By Bartosz Czekała

TeoriaTeoria dostarcza podstaw i pokazuje, jak używać i budować konstrukcje gramatyczne. Co więcej, ta wiedza wyostrza Twój umysł i pomaga zauważyć te wszystkie konstrukcje „na wolności”, tj. kiedy czytasz, rozmawiasz lub słuchasz.Niestety, wiele osób uczących się języków przecenia ten etap procesu uczenia się. Wszystkie pamięciowe sztuczki i narzędzia dostępne na rynku uczą Cię tylko tego […]

Czytaj dalej!

Dlaczego NAPRAWDĘ Potrzebujesz Systemów Do Nauki Gramatyki

By Bartosz Czekała

Jednym z najczęściej powtarzanych pytań wśród uczących się języków jest:”Czy naprawdę muszę uczyć się gramatyki? Mój kuzyn jest uzależniony od narkotyków, a mimo to nauczył się gramatyki hiszpańskiej przez systematyczne pocieranie podręcznikami o klatkę piersiową”.Ugh. Tak. Zdecydowanie potrzebujesz systemów do nauki gramatyki. Jest ku temu kilka powodów:Powód #1 – Przedkładanie znaczenia nad formę​Osoby uczące się […]

Czytaj dalej!

Ogrom możliwości, jaki daje metoda E.V.A.

By Bartosz Czekała

Czas na podsumowanie!Spójrzmy jeszcze raz na metodę E.V.A. i spróbujmy zrozumieć, dlaczego jest ona tak uniwersalna i jak wiele daje możliwości.Powód # 1 – Może być skuteczna na wszystkich poziomachNie ma znaczenia, czy dopiero zaczynasz swoją przygodę z językiem, czy jesteś zasłużonym weteranem w nauce języków. Metoda E.V.A. da Ci pewność, że będziesz w stanie […]

Czytaj dalej!

Wykorzystanie metody EVA do utrwalania znajomości innych języków

By Bartosz Czekała

Oczywiste jest, że w metodzie EVA najłatwiej będzie Ci wykorzystać Twój język ojczysty.Bez względu na to, jakie słowo wybierzesz, zawsze będziesz w stanie znaleźć odpowiednie tłumaczenie.Czy to znaczy, że musisz trzymać się tego języka za wszelką cenę? Oczywiście, że nie!Jeśli znasz więcej niż jeden język, możesz zastąpić słowa, których chcesz się nauczyć, odpowiednikami z innego […]

Czytaj dalej!

Jak zwiększyć swój zasób słownictwa dzięki nauce przekleństw

By Bartosz Czekała

Nie ulega wątpliwości, że unikamy używania nieprzyzwoitego języka i traktujemy go jako tabu.Nie znajdziemy go też w żadnym programie nauczania języków obcych, mimo że stanowi ważną część codziennej mowy.Jednak trudno jest winić kogokolwiek za ten stan rzeczy. Prawdopodobnie niewiele osób byłoby skłonnych uczęszczać do szkoły, gdzie musiałyby powtarzać za nauczycielem „f * ck you!”.Wydaje się […]

Czytaj dalej!

Uczenie indukowane reaktywacją (aka Szybkie powtórki)

By Bartosz Czekała

W 2017 roku w moje ręce trafiło fascynujące badanie przeprowadzone Rony’ego Laor-Maayany oraz Rotem’a Amar-Halpert z Tel Aviv University (2017), które pokazały, że szybka reaktywacja sieci neuronalnych jest w stanie zastąpić częściowo świadomą naukę.Oto najważniejszy fragment tego badania, który szczególnie wzbudził moje zainteresowanie:(….) krótkotrwałe „rozbudzenia” pamięci wystarczają, aby aktywować i usprawnić sieć wspomnień zakodowaną w […]

Czytaj dalej!

Punkty odniesienia dla metody E.V.A. i ANKI

By Bartosz Czekała

Nie możesz wiedzieć, czy robisz coś dobrze, jeśli nie masz żadnego punktu odniesienia. Dlatego chciałbym, abyś rzucił okiem na sugerowane punkty odniesienia.1. Jeśli efektywnie korzystasz z ANKI, powinieneś być w stanie powtarzać około 500-700 fiszek na godzinę.Na początku może się wydawać, że to dużo, ale wcale nie jest to jakaś zawrotna liczba. Przerabianie jednej fiszki […]

Czytaj dalej!

Jak zwiększyć tempo przerabiania fiszek w ANKI

By Bartosz Czekała

Fiszki są bez wątpienia kluczowym elementem procesu szybkiego uczenia się. Nie znaczy to jednak, że należy spędzać w ANKI więcej czasu, niż jest to konieczne.Oto kilka prostych zasad, które możesz zastosować, aby znacznie przyspieszyć powtórki:1. Mówiłem to już raz i powtórzę ponownie – twórz fiszki ze zdaniami, które nie są dłuższe niż 7 słów. To znacznie […]

Czytaj dalej!