Blog Archives

Category Archives for "ExpertsIncubatorMT"

Technika 5 Whys

By Bartek Czekała

 W poprzednim rozdziale wspomniałem, że zadawanie sobie pytań „dlaczego” jest najlepszym sposobem na ocenę głębokości swojej wiedzy. Ta logika znajduje odzwierciedlenie w starej i sprawdzonej w boju metodzie zwanej 5 Whys (5 razy „dlaczego”). 5 Whys jest iteracyjną techniką pytającą do „analizy przyczyn źródłowych” (ang. Root Cause Analysis), która pomaga zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe przyczyniające się do […]

Czytaj dalej!

Wielopoziomowość wiedzy

By Bartek Czekała

Wiedza z każdej dziedziny może być przedstawiona na wielu różnych poziomach ogólności. Można ją porównać do oceanu. Możesz ledwo muskać jej powierzchni lub wybrać nurkowanie na głębokość 1000 m. Jak wybrać odpowiednią głębokość? To zależy od Ciebie. Nie ma tu dobrych ani złych odpowiedzi. Wszystko ponownie sprowadza się do pytania – jak dobry chcesz być? Chcesz być […]

Czytaj dalej!

O module

By Bartek Czekała

 Według niemieckiego pisarza Georga Lichtenberga ludzie rzadko pamiętają to, co przeczytali, ponieważ „za mało myślą”. Po co myśleć, skoro wszystko w dzisiejszych czasach jest przedstawione w tak klarowny sposób? Wszystko wydaje się takie łatwe, strawne i niewymagające wysiłku. Przykładów nie trzeba daleko szukać. Spójrz na TED talks – łatwo przyswajalne filmiki pełne interesujących faktów. Większość widzów […]

Czytaj dalej!

Uwaga na lipne badania naukowe!

By Bartek Czekała

 Experts Incubator jest pełen naukowych odniesień lub cytatów z różnych badań. Ten moduł nie jest wyjątkiem. Warto jednak, abyś wiedział, że dam sobie rękę uciąć za każdy cytat lub artykuł wspomniany w tym kursie. Powód jest prosty — spędziłem dużą część mojego życia, ucząc się, jak odróżnić złą naukę od dobrej. Poza tym, w przeciwieństwie […]

Czytaj dalej!

FAQ – Często zadawane pytania

By Bartek Czekała

Moduł 7 – Często zadawane pytania P: Czy wypełnianie luk ma sens i czy jest w ogóle skuteczne?Przykład: Q: Locke’a pociągało opisowe [[ … ]]A: przyrodoznawstwo Absolutnie nie. Luki są dość rzadko przydatne. Jednym z najważniejszych powodów, które ułatwiają szybkie i precyzyjne odpowiadania na fiszki podczas powtórek są precyzyjnie, ale nie tendencyjnie, sformułowane pytania. Luki nie […]

Czytaj dalej!

Podsumowanie

By Bartek Czekała

 Oto zestawienie wszystkich rzeczy, których się do tej pory nauczyłeś. Ten rozdział podsumuje również, jak te wszystkie informacje łączą się ze sobą. Proces efektywnego pozyskiwania wiedzy przebiega następująco: Kompleksowy Model dla Skutecznego Pozyskiwania Wiedzy Zapamiętywanie przez aktywne i dopracowane kodowanie + regularne powtórkiZrozumienie + regularne powtórkiTymczasowe przechowywanieZastosowanie + regularne powtórkiPółtrwałe przechowywanie(Opcjonalnie w razie potrzeby) wiele zastosowań […]

Czytaj dalej!

Podejście do zdobywania wiedzy z wielu różnych perspektyw

By Bartek Czekała

To, co wydaje się być pojedynczym wspomnieniem, jest złożoną konstrukcją. Jeśli pomyślisz o jakimś przedmiocie – powiedzmy, ręczniku – Twój mózg wyszuka nazwę tej rzeczy, jej kształt, funkcję, dźwięk, kiedy ociera się o Twoją skórę. Każda część wspomnienia o tym, czym jest „ręcznik”, pochodzi z innego obszaru mózgu. Mózg aktywnie rekonstruuje cały obraz „ręcznika” z wielu […]

Czytaj dalej!

Co, jeśli nie potrafię przypomnieć sobie odpowiedzi?

By Bartek Czekała

 Niestety, nie ma znaczenia, jak dobrze przygotujesz swoją pierwszą fiszkę dla danego zagadnienia. Zawsze jest ryzyko, że nie będziesz w stanie jej sobie przypomnieć w trakcie jednej z późniejszych powtórek. Zapominanie jest najlepszą formą informacji zwrotnejZanim zaczniemy, chciałbym przypomnieć o jednej rzeczy, której nauczyłeś się w module 3 (Dlaczego zapominamy) – zapominanie nie jest oznaką, […]

Czytaj dalej!

Unikaj nauki odosobnionych faktów

By Bartek Czekała

 W przeszłości, kiedy moja obsesja na punkcie pamięci była w pełnym rozkwicie, starałem się zapamiętać prawie każdą napotkaną informację. Nie przesadzam – daty historyczne, biografie znanych naukowców, języki, wzory chemiczne, a nawet przepisy. A ja wcale nie umiem gotować!Mojej determinacji dorównywał jedynie wskaźnik niepowodzeń. Nie miało znaczenia, jak desperacko próbowałem trzymać się wszystkich tych informacji, […]

Czytaj dalej!
>