Blog Archives

Category Archives for "ExpertsIncubatorMT"

Postęp nie jest liniowy

By Bartek Czekała

 Lubimy myśleć o procesie uczenia się jak o czymś liniowym – tak długo jak wkładasz wysiłek w naukę, idziesz do przodu. Oczywiście, zdajemy sobie sprawę z tego, że w pewnym momencie, kiedy jesteśmy na bardziej zaawansowanym poziomie, nasz postęp wkracza w fazę stagnacji, ale mimo to wszystko wydaje się całkiem jasne.Zwykle wyobrażamy sobie, że wygląda […]

Czytaj dalej!

Jaki jest cel tego modułu?

By Bartek Czekała

 Zanim przejdziesz do praktycznej części tej podróży, zostało jeszcze parę rzeczy, które chciałbym omówić. Nauka jest naprawdę fantastycznym doświadczeniem, i jednocześnie dość nieprzewidywalnym. Nigdy nie możesz mieć pewności, gdzie Cię ostatecznie zaprowadzi.I właśnie ten brak pewności może powstrzymać Twój entuzjazm, a nawet do pewnego stopnia skomplikować cały proces uczenia się. W tym module przedstawię Ci kilka […]

Czytaj dalej!

Podsumowanie

By Bartek Czekała

 Miło było powspominać stare dobre czasy wypełnione błędami rozmaitej maści. Mam nadzieję, że bawiłeś się równie dobrze jak ja i teraz możesz śmiało powiedzieć, że już wiesz, co naprawdę sprawia, że niektóre metody nauki są do niczego. Szybkie podsumowanie wszystkich błędów: Brak systemu naukiIgnorowanie powtórek interwałowych (tj. wkuwanie / skumulowana nauka)Szybkie czytanieWiara w style uczenia […]

Czytaj dalej!

Bariery mentalne

By Bartek Czekała

 Może jestem cyniczny, ale mówienie o barierach mentalnych zawsze brzmiało dla mnie trochę hipisowsko. „Uwolnij swojego wewnętrznego smoka, aby pokonać swoje wewnętrzne demony kryształowym mieczem pewności siebie”. Litości. A mimo to postanowiłem uwzględnić ten rozdział w moim kursie. Powód jest prosty – nauka, jakkolwiek ekscytująca i niesamowita, może czasem Cię oszołomić i przyprawić o zawrót głowy. Jest […]

Czytaj dalej!

Mnemotechniki

By Bartek Czekała

 Czy chciałbyś być w stanie zapamiętać całą książkę? Albo te niesamowicie nudne tabele deklinacji z francuskiego? Głupie pytanie. Kto by nie chciał? Zapewne, w taki czy inny sposób, dotarły do Ciebie słuchy o nieprawdopodobnych wyczynach mnemonistów zapamiętujących całe talie kart lub tysiące cyfr. A wszystko to pozornie bez wysiłku. Mnemotechniki mają moc, która pobudza wyobraźnię. I właśnie tak […]

Czytaj dalej!

Sporządzanie mnóstwa notatek

By Bartek Czekała

 Niektóre błędy w nauce mogą być dość podstępne, podczas gdy inne są zwodniczo oczywiste, gdy tylko świadomie na nie spojrzysz. Sporządzanie licznych i obszernych notatek z pewnością należy do tej drugiej grupy. Wciskano nam to do głowy od wczesnych lat i zawsze zakładaliśmy, że jest to integralna część nauki. Przynajmniej ja tak myślałem. Przez lata robiłem mnóstwo […]

Czytaj dalej!

Efekt odwrócenia ekspertyzy

By Bartek Czekała

Na czym polega efekt odwrócenia ekspertyzy (ang. expertise reversal)?Efekt odwrócenia ekspertyzy jest fascynującym zjawiskiem, które powinno być natychmiast zrozumiałe dla każdego. Możemy go zaobserwować w sytuacji, gdy instrukcja, która jest skuteczna dla początkujących uczniów, jest nieskuteczna, a nawet przynosi efekt przeciwny do zamierzonego w przypadku bardziej zaawansowanych uczniów. Jeśli spojrzysz na to inaczej, bardziej doświadczeni […]

Czytaj dalej!

Brak znaczenia

By Bartek Czekała

 Innym powszechnym mitem dotyczącym pamięci / uczenia się jest to, że nasza zdolność uczenia się jest ograniczona pojemnością naszej pamięci. Nic nie może być dalsze od prawdy. Minimalna liczba połączeń nerwowych lub synaps w ludzkim mózgu szacowana jest na około 100 trylionów. To co najmniej 1000 razy więcej niż gwiazd w naszej galaktyce. Nawet jeśli byłbyś w […]

Czytaj dalej!

Energia aktywacyjna

By Bartek Czekała

 Wiele rzeczy może powstrzymać Cię od wykonywania praktycznych ćwiczeń. Przeszkody te mogą przyjmować różną postać, począwszy od nieprzygotowania odpowiednich narzędzi i materiałów, złego ich ulokowania, wykorzystywania zasobów, które są dostępne w ograniczonym zakresie czasu i tak dalej. Choć mogą znacznie się różnić, mają jedną wspólną cechę. Wszystkie zwiększają energię aktywacyjną dla pożądanej umiejętności lub aktywności. Co […]

Czytaj dalej!

Brak kodowania informacji

By Bartek Czekała

W jednym z poprzednich rozdziałów wspomniałem o procesie zapamiętywania, który możemy sprowadzić do czterech następujących kroków: Zamiar zapamiętaniaKodowanie — wiąże się ze wstępnym przetworzeniem informacji, które skutkuje utworzeniem w pamięci jej mentalnej reprezentacjiPrzechowywanie — polega na zachowaniu zakodowanej informacji w pamięci krótko- lub długotrwałejWydobywanie — to odzyskiwanie przechowywanej informacji z pamięci Skupmy się na kroku drugim powyższego […]

Czytaj dalej!
>