Blog Archives

Category Archives for "ExpertsIncubatorMT"

Taksonomia Blooma

By Bartek Czekała

Ilekroć ktoś pyta mnie, jaki model jest najważniejszy dla wyjaśnienia procesu zdobywania wiedzy, mam tylko jedną odpowiedź: taksonomia Blooma. Taksonomia Blooma to klasyfikacja dla osiągnięć edukacyjnych, w której każdy poziom jest zależny od tego poniżej. Przedstawia ona strukturę wiedzy i sposób jej organizacji. Taksonomia BloomaZaktualizowana wersja taksonomii Blooma wyróżnia sześć poziomów w sferze kognitywnej (tj. […]

Czytaj dalej!

Szczegółowość przychodzi z czasem

By Bartek Czekała

Ludzki mózg posiada pewne ograniczenia, jeśli chodzi o ilość informacji, które może zebrać podczas pojedynczej ekspozycji na nowy bodziec. Bodziec ten może mieć wiele cech, ale percepcyjne (czyli wzrokowe) reprezentacje mózgu mogą przyswoić tylko informacje o jednym podzbiorze tych cech naraz. Innymi słowy, zazwyczaj zapamiętujesz złożone koncepty zaczynając od podstaw, a następnie przechodzisz na wyższy […]

Czytaj dalej!

Postęp nie jest liniowy

By Bartek Czekała

 Lubimy myśleć o procesie uczenia się jak o czymś liniowym – tak długo jak wkładasz wysiłek w naukę, idziesz do przodu. Oczywiście, zdajemy sobie sprawę z tego, że w pewnym momencie, kiedy jesteśmy na bardziej zaawansowanym poziomie, nasz postęp wkracza w fazę stagnacji, ale mimo to wszystko wydaje się całkiem jasne.Zwykle wyobrażamy sobie, że wygląda […]

Czytaj dalej!

Jaki jest cel tego modułu?

By Bartek Czekała

 Zanim przejdziesz do praktycznej części tej podróży, zostało jeszcze parę rzeczy, które chciałbym omówić. Nauka jest naprawdę fantastycznym doświadczeniem, i jednocześnie dość nieprzewidywalnym. Nigdy nie możesz mieć pewności, gdzie Cię ostatecznie zaprowadzi.I właśnie ten brak pewności może powstrzymać Twój entuzjazm, a nawet do pewnego stopnia skomplikować cały proces uczenia się. W tym module przedstawię Ci kilka […]

Czytaj dalej!

Podsumowanie

By Bartek Czekała

 Miło było powspominać stare dobre czasy wypełnione błędami rozmaitej maści. Mam nadzieję, że bawiłeś się równie dobrze jak ja i teraz możesz śmiało powiedzieć, że już wiesz, co naprawdę sprawia, że niektóre metody nauki są do niczego. Szybkie podsumowanie wszystkich błędów: Brak systemu naukiIgnorowanie powtórek interwałowych (tj. wkuwanie / skumulowana nauka)Szybkie czytanieWiara w style uczenia […]

Czytaj dalej!

Bariery mentalne

By Bartek Czekała

 Może jestem cyniczny, ale mówienie o barierach mentalnych zawsze brzmiało dla mnie trochę hipisowsko. „Uwolnij swojego wewnętrznego smoka, aby pokonać swoje wewnętrzne demony kryształowym mieczem pewności siebie”. Litości. A mimo to postanowiłem uwzględnić ten rozdział w moim kursie. Powód jest prosty – nauka, jakkolwiek ekscytująca i niesamowita, może czasem Cię oszołomić i przyprawić o zawrót głowy. Jest […]

Czytaj dalej!

Mnemotechniki

By Bartek Czekała

 Czy chciałbyś być w stanie zapamiętać całą książkę? Albo te niesamowicie nudne tabele deklinacji z francuskiego? Głupie pytanie. Kto by nie chciał? Zapewne, w taki czy inny sposób, dotarły do Ciebie słuchy o nieprawdopodobnych wyczynach mnemonistów zapamiętujących całe talie kart lub tysiące cyfr. A wszystko to pozornie bez wysiłku. Mnemotechniki mają moc, która pobudza wyobraźnię. I właśnie tak […]

Czytaj dalej!

Sporządzanie mnóstwa notatek

By Bartek Czekała

 Niektóre błędy w nauce mogą być dość podstępne, podczas gdy inne są zwodniczo oczywiste, gdy tylko świadomie na nie spojrzysz. Sporządzanie licznych i obszernych notatek z pewnością należy do tej drugiej grupy. Wciskano nam to do głowy od wczesnych lat i zawsze zakładaliśmy, że jest to integralna część nauki. Przynajmniej ja tak myślałem. Przez lata robiłem mnóstwo […]

Czytaj dalej!

Efekt odwrócenia ekspertyzy

By Bartek Czekała

Na czym polega efekt odwrócenia ekspertyzy (ang. expertise reversal)?Efekt odwrócenia ekspertyzy jest fascynującym zjawiskiem, które powinno być natychmiast zrozumiałe dla każdego. Możemy go zaobserwować w sytuacji, gdy instrukcja, która jest skuteczna dla początkujących uczniów, jest nieskuteczna, a nawet przynosi efekt przeciwny do zamierzonego w przypadku bardziej zaawansowanych uczniów. Jeśli spojrzysz na to inaczej, bardziej doświadczeni […]

Czytaj dalej!

Brak znaczenia

By Bartek Czekała

 Innym powszechnym mitem dotyczącym pamięci / uczenia się jest to, że nasza zdolność uczenia się jest ograniczona pojemnością naszej pamięci. Nic nie może być dalsze od prawdy. Minimalna liczba połączeń nerwowych lub synaps w ludzkim mózgu szacowana jest na około 100 trylionów. To co najmniej 1000 razy więcej niż gwiazd w naszej galaktyce. Nawet jeśli byłbyś w […]

Czytaj dalej!
>