Blog Archives

Category Archives for "ExpertsIncubatorMT"

Efekt odwrócenia ekspertyzy

By Bartosz Czekała

Na czym polega efekt odwrócenia ekspertyzy (ang. expertise reversal)?Efekt odwrócenia ekspertyzy jest fascynującym zjawiskiem, które powinno być natychmiast zrozumiałe dla każdego. Możemy go zaobserwować w sytuacji, gdy instrukcja, która jest skuteczna dla początkujących uczniów, jest nieskuteczna, a nawet przynosi efekt przeciwny do zamierzonego w przypadku bardziej zaawansowanych uczniów. Jeśli spojrzysz na to inaczej, bardziej doświadczeni […]

Czytaj dalej!

Brak znaczenia

By Bartosz Czekała

 Innym powszechnym mitem dotyczącym pamięci / uczenia się jest to, że nasza zdolność uczenia się jest ograniczona pojemnością naszej pamięci. Nic nie może być dalsze od prawdy. Minimalna liczba połączeń nerwowych lub synaps w ludzkim mózgu szacowana jest na około 100 trylionów. To co najmniej 1000 razy więcej niż gwiazd w naszej galaktyce. Nawet jeśli byłbyś w […]

Czytaj dalej!

Energia aktywacyjna

By Bartosz Czekała

 Wiele rzeczy może powstrzymać Cię od wykonywania praktycznych ćwiczeń. Przeszkody te mogą przyjmować różną postać, począwszy od nieprzygotowania odpowiednich narzędzi i materiałów, złego ich ulokowania, wykorzystywania zasobów, które są dostępne w ograniczonym zakresie czasu i tak dalej. Choć mogą znacznie się różnić, mają jedną wspólną cechę. Wszystkie zwiększają energię aktywacyjną dla pożądanej umiejętności lub aktywności. Co […]

Czytaj dalej!

Brak kodowania informacji

By Bartosz Czekała

W jednym z poprzednich rozdziałów wspomniałem o procesie zapamiętywania, który możemy sprowadzić do czterech następujących kroków: Zamiar zapamiętaniaKodowanie — wiąże się ze wstępnym przetworzeniem informacji, które skutkuje utworzeniem w pamięci jej mentalnej reprezentacjiPrzechowywanie — polega na zachowaniu zakodowanej informacji w pamięci krótko- lub długotrwałejWydobywanie — to odzyskiwanie przechowywanej informacji z pamięci Skupmy się na kroku drugim powyższego […]

Czytaj dalej!

Pamięć krótkoterminowa

By Bartosz Czekała

 Głównym ograniczeniem pamięci, z którym musi się zmierzyć każdy uczący się, jest pojemność pamięci roboczej lub po prostu zakres pamięci. Czym jest pojemność pamięci krótkoterminowej?Zakres pamięci odnosi się do najdłuższej listy pozycji (np. cyfr, liczb, słów), którą dana osoba może powtórzyć natychmiast po prezentacji w prawidłowej kolejności w 50% prób. Jest on ograniczony pod względem […]

Czytaj dalej!

Obciążenie poznawcze (kognitywne)

By Bartosz Czekała

 Obciążenie poznawcze jest jedną z niewidocznych sił, która odbiera Ci chęć do nauki. Czy kojarzysz to uczucie ogólnego zmęczenia, bezradności i przerażenia, które towarzyszyło Twoim sesjom nauki wiele razy w przeszłości? W takim razie wiesz już całkiem dobrze, jaki to podstępny przeciwnik.  Tak czy inaczej, przyjrzyjmy się mu bliżej. Co to jest obciążenie poznawcze? W psychologii […]

Czytaj dalej!

Zapomnij o stylach uczenia się

By Bartosz Czekała

 Przekonanie, że każda osoba posiada swój indywidualny styl uczenia się, jest tak samo przestarzałe, jak i z naukowego punktu widzenia nieprawdziwe. A mimo to istnieją ludzie, którzy w to wierzą. Bardziej przerażające jest jednak to, że większość nauczycieli i dydaktyków wciąż rozpowszechnia tę teorię! Jednak wrócę do początku, bo wyprzedziłem trochę temat, o którym chciałem Wam […]

Czytaj dalej!

Szybkie czytanie to bzdura

By Bartosz Czekała

Szybkie czytanie jest niewątpliwie fantastyczną oraz bardzo kuszącą umiejętnością.Czy czujesz dreszcz nieskończonych możliwości? Gdybyś tylko posiadł tę umiejętność, mógłbyś czytać nawet po 10 książek tygodniowo! Albo 20! Więcej ksiąąąąąąąąążek!Nic więc dziwnego, że szybkie czytanie to niezły biznes. Prawdopodobnie istnieją tysiące książek napisanych na ten temat. Nie wspomnę już o ilości drogich szkoleń o tej tematyce. […]

Czytaj dalej!

Ignorowanie powtórek interwałowych

By Bartosz Czekała

 Istnieją spore szanse na to, że słyszałeś już o efekcie interwału (ang. spacing effect), który jest podstawą dla „spaced learning”, czyli tzw. systemu planowanego powtarzania. Hermann Ebbinghaus po raz pierwszy zidentyfikował to zjawisko, a jego szczegółowe badanie zostało opublikowane w książce z 1885 r. „Über das Gedächtnis. Untersuchungen zur eksperymentellen Psychologie” (Pamięć: Wkład w psychologię eksperymentalną). […]

Czytaj dalej!

Brak systemu (tzn. przypadkowość w procesie nauki)

By Bartosz Czekała

 Jednym z najbardziej zaskakujących faktów dotyczących sposobu, w jaki ludzie się uczą jest to, że większość z nich nie posiada uporządkowanego systemu nauki. Pewnie myślisz, że przesadzam, ale zapewniam Cię, że tak nie jest. Oto fragment ostatniego badania (Schimanke, Mertens, Schmid 2019) odnośnie strategii nauki na uniwersytecie w Niemczech:Aby uzyskać lepszy wgląd w to, jak uczniowie faktycznie […]

Czytaj dalej!