Blog Archives

Category Archives for "ExpertsIncubatorMT"

Moc reprezentacji wizualnych

By Bartek Czekała

Obrazy są kluczowym elementem tworzenia nowych wspomnień. Kilka lat temu grupa naukowców Matias J. Ison, Rodrigo Quian Quiroga i Itzhak Fried dokonała spektakularnego odkrycia, które wyjaśniło, jak powstają nowe wspomnienia i zachodzi proces uczenia się.Monitorowaliśmy aktywność poszczególnych neuronów w ludzkim mózgu, prezentując pacjentom pary niepowiązanych ze sobą obrazów na laptopie, tj. ludzi i miejsc. Zdjęcia […]

Czytaj dalej!

Moc opowieści

By Bartek Czekała

 Wygląda na to, że mózg nie jest w stanie odróżnić czytania o doświadczeniu od doświadczenia go w prawdziwym życiu; w obu przypadkach stymulowane są te same regiony neurologiczne. Słowa opisujące ruch stymulują obszary mózgu inne niż obszary odpowiedzialne za przetwarzanie języka. W badaniu prowadzonym przez kognitywistkę Véronique Boulenger z Laboratorium Dynamiki Języka we Francji, mózgi uczestników […]

Czytaj dalej!

Spersonalizuj swoją wiedzę

By Bartek Czekała

 Zdradzę Ci mały sekret na temat Twojego mózgu. Twój mózg to egocentryczny dupek. Jasne, troszczymy się o naszych przyjaciół i rodzinę, ale nie tak głęboko w środku ta wrażliwa galareta troszczy się tylko i wyłącznie o Ciebie. To ma sens. Wiedza pochodzi z osobistych doświadczeń i pomysłów, a nie z gromadzenia luźnych faktów i formuł.Jeśli tylko […]

Czytaj dalej!

Spraw by Twoja wiedza była istotna

By Bartek Czekała

 Nie wszystkie koncepcje są zapamiętywane jednakowo. Mózg posiada systemy do dość skutecznego przechowywania konkretnych typów informacji, takich jak historie, obrazy i miejsca. Systemy te były niezbędne w środowisku naszych przodków, gdzie zdolności do odnalezienia drogi i odróżniania przyjaciół od wrogów były ważniejsze dla przetrwania niż rozwiązywanie równań różniczkowych. Jeśli spojrzysz na to z szerszej perspektywy, możesz […]

Czytaj dalej!

Jak zmienić nudne w fascynujące

By Bartek Czekała

 Czy kiedykolwiek zastanawiałeś się, dlaczego Twój mózg odrzuca większość informacji, z którymi się stykasz? Dzieje się tak, ponieważ są tak niesamowicie nudne. Nie ma w nich krzty ekscytacji, są tylko suche fakty, formuły i definicje. Od najmłodszych lat przyzwyczajasz się więc do tego, że nauka jest męką. To ogromny problem, ponieważ Twoja wrażliwość na informacje jest […]

Czytaj dalej!

Jak zapamiętywać trudne nazwy

By Bartek Czekała

 Zapamiętywanie długich lub złożonych nazw może być trudne. Wiemy, że nasza pamięć krótkotrwała jest bardzo ograniczona. Mieści 3-5 „kawałków”, podczas gdy 1 taki „kawałek” może być zaledwie 1 sylabą, jeśli nie możemy powiązać nazwy, którą zapamiętujemy z czymkolwiek innym.Oznacza to, że jeśli umieścisz nawet jedną trudną nazwę w jednej ze swoich fiszek, może to być więcej, […]

Czytaj dalej!

Fiszki zagregowane (zbiorcze)

By Bartek Czekała

 Dzielenie informacji na najmniejsze możliwe fragmenty jest niewątpliwie jednym z naszych głównych celów podczas zapamiętywania. Nie oznacza to jednak, że nie możemy przechowywać dłuższych fragmentów tekstu w ANKI. Może się zdarzyć, że od czasu do czasu natrafisz na zgrabne i szczegółowe wyjaśnienie jakiegoś problemu.I na pewno podzielisz je na 20 lub więcej fiszek. Jednak warto też […]

Czytaj dalej!

Zmniejszenie obciążenia poznawczego poprzez używanie skrótów

By Bartek Czekała

Jak już wspomniałem w jednym z poprzednich rozdziałów, teoria obciążenia poznawczego powinna być jednym z kamieni węgielnych Twojego procesu formułowania wiedzy. Zawsze powinieneś starać się minimalizować ilość informacji, które umieszczasz w swoich fiszkach. Jednym ze sposobów jest użycie skrótów. Mogą pomóc w skompresowaniu długich lub stosunkowo długich nazw, lub fraz w łatwiejsze do przyswojenia fragmenty. […]

Czytaj dalej!

Precyzja ponad wszystko!

By Bartek Czekała

W większości przypadków, będziesz miał trudności z udzieleniem poprawnej odpowiedzi na pytanie zadane w fiszce, ponieważ jest ono: zbyt długie,niejednoznaczne,nieistotne (tj. oderwane od rzeczywistości). W tym rozdziale zajmiemy się drugim z trzech wymienionych wyżej problemów. Zakłócenia pamięci Zakłócenia pamięci (ang. memory interferences) są głównym powodem, dla którego wiele osób ma trudności z przypomnieniem sobie niektórych […]

Czytaj dalej!

Fiszki nie muszą być idealne od samego początku

By Bartek Czekała

„Nie ma czegoś takiego jak świetne pisanie, tylko świetne redagowanie” – Justice Louis BrandeisChociaż ta genialna myśl nie dotyczy bezpośrednio tworzenia fiszek, bez wątpienia ma tu zastosowanie. Z mojego doświadczenia wynika, że trudno jest stworzyć świetną fiszkę za pierwszym razem. Chociaż mógłbym przysiąc, że jest niesamowita podczas jej tworzenia, później okazuje się, że się nie sprawdza.I […]

Czytaj dalej!
>