Blog Archives

Category Archives for "ExpertsIncubatorMT"

Rozciąganie i ściskanie

By Bartosz Czekała

 Innym sposobem pogłębienia wiedzy, bardzo podobnym do metody 5 Whys, jest technika zwana „rozciąganiem i ściskaniem”.W swojej książce „Learn Better: Mastering the Skills for Success in Life, Business, and School” Ulrich Boser cytuje psychologa Keitha Sawyera, który twierdzi, że ludzie powinni „rozciągać” i „ściskać” kwestie, aby odkryć więcej niuansów. Kiedy rozciągamy problem, sprawiamy, że jest […]

Czytaj dalej!

Technika Feynmana

By Bartosz Czekała

 Technika Feynmana jest stosunkowo dobrze znana wszystkim miłośnikom efektywnej nauki. Po raz pierwszy wspomniał o niej biograf James Gleick w swojej książce „Geniusz: Życie i nauka Richarda Feynmana”.To prosta i skuteczna strategia na szybsze i głębsze przyswajanie wiedzy. Najlepiej można ją ująć za pomocą słynnych słów Einsteina: „Jeżeli nie potrafisz czegoś prosto wyjaśnić – to […]

Czytaj dalej!

Technika 5 Whys

By Bartosz Czekała

 W poprzednim rozdziale wspomniałem, że zadawanie sobie pytań „dlaczego” jest najlepszym sposobem na ocenę głębokości swojej wiedzy. Ta logika znajduje odzwierciedlenie w starej i sprawdzonej w boju metodzie zwanej 5 Whys (5 razy „dlaczego”). 5 Whys jest iteracyjną techniką pytającą do „analizy przyczyn źródłowych” (ang. Root Cause Analysis), która pomaga zidentyfikować związki przyczynowo-skutkowe przyczyniające się do […]

Czytaj dalej!

Wielopoziomość wiedzy

By Bartosz Czekała

Wiedza z każdej dziedziny może być przedstawiona na wielu różnych poziomach ogólności. Można ją porównać do oceanu. Możesz ledwo muskać jej powierzchni lub wybrać nurkowanie na głębokość 1000 m. Jak wybrać odpowiednią głębokość? To zależy od Ciebie. Nie ma tu dobrych ani złych odpowiedzi. Wszystko ponownie sprowadza się do pytania – jak dobry chcesz być? Chcesz być […]

Czytaj dalej!

O module

By Bartosz Czekała

 Według niemieckiego pisarza Georga Lichtenberga ludzie rzadko pamiętają to, co przeczytali, ponieważ „za mało myślą”. Po co myśleć, skoro wszystko w dzisiejszych czasach jest przedstawione w tak klarowny sposób? Wszystko wydaje się takie łatwe, strawne i niewymagające wysiłku. Przykładów nie trzeba daleko szukać. Spójrz na TED talks – łatwo przyswajalne filmiki pełne interesujących faktów. Większość widzów […]

Czytaj dalej!

Uwaga na lipne badania naukowe!

By Bartosz Czekała

 Experts Incubator jest pełen naukowych odniesień lub cytatów z różnych badań. Ten moduł nie jest wyjątkiem. Warto jednak, abyś wiedział, że dam sobie rękę uciąć za każdy cytat lub artykuł wspomniany w tym kursie. Powód jest prosty — spędziłem dużą część mojego życia, ucząc się, jak odróżnić złą naukę od dobrej. Poza tym, w przeciwieństwie […]

Czytaj dalej!

FAQ – Często zadawane pytania

By Bartosz Czekała

Moduł 7 – Często zadawane pytania P: Czy muszę głośno wypowiadać informacje, których się uczę/ które powtarzam?O: Nie, nie musisz. Tak, może to pobudzić Twoją pamięć. Od lat wiadomo, że głośne powtarzanie informacji jest korzystne. Tym bardziej, gdy odbywa się podczas rozmowy z kimś: „Produkcja jednego lub więcej aspektów sensorycznych pozwala na bardziej efektywne przywołanie elementu werbalnego. […]

Czytaj dalej!

Podsumowanie

By Bartosz Czekała

 Oto zestawienie wszystkich rzeczy, których się do tej pory nauczyłeś. Ten rozdział podsumuje również, jak te wszystkie informacje łączą się ze sobą. Proces efektywnego pozyskiwania wiedzy przebiega następująco: Kompleksowy Model dla Skutecznego Pozyskiwania Wiedzy Zapamiętywanie przez aktywne i dopracowane kodowanie + regularne powtórkiZrozumienie + regularne powtórkiTymczasowe przechowywanieZastosowanie + regularne powtórkiPółtrwałe przechowywanie(Opcjonalnie w razie potrzeby) wiele zastosowań […]

Czytaj dalej!

Podejście do zdobywania wiedzy z wielu różnych perspektyw

By Bartosz Czekała

To, co wydaje się być pojedynczym wspomnieniem, jest złożoną konstrukcją. Jeśli pomyślisz o jakimś przedmiocie – powiedzmy, ręczniku – Twój mózg wyszuka nazwę tej rzeczy, jej kształt, funkcję, dźwięk, kiedy ociera się o Twoją skórę. Każda część wspomnienia o tym, czym jest „ręcznik”, pochodzi z innego obszaru mózgu. Mózg aktywnie rekonstruuje cały obraz „ręcznika” z wielu […]

Czytaj dalej!