Blog Archives

Category Archives for "ExpertsIncubatorMT"

Jak wybrać najlepszą strategię do ćwiczeń

By Bartosz Czekała

 Największy problem przy wyborze strategii do ćwiczeń nie polega na tym, że opcji jest zbyt mało, ale na tym, że jest ich zbyt wiele. Jak rozpoznać najlepsze metody? Zacznijmy od nadrzędnych zasad, które są zawsze prawdziwe, niezależnie od rodzaju umiejętności. 1. Niska zmiennośćZmienność w nauce polega na stopniu skomplikowania danego zadania lub treningu oraz liczby […]

Czytaj dalej!

4 elementy składowe każdej umiejętności

By Bartosz Czekała

 Często lubimy myśleć o naszych wynikach jak o zjawisku jednowymiarowym. W rezultacie zazwyczaj ulepszamy jeden aspekt danej umiejętności, ignorując resztę. Jednak po bliższym przyjrzeniu się widzimy, że na nasze wyniki zawsze składają się cztery elementy: Części składowe, które determinują Twoje wyniki techniczne – jak dobrze znasz szczegóły danej umiejętności (tj. definicje, fakty),taktyczne – jak zdecydujesz […]

Czytaj dalej!

Umiejętność miękka czy twarda?

By Bartosz Czekała

Jest jeszcze jedna rzecz, którą musisz zrobić, zanim przejdziesz do ćwiczeń. Musisz ustalić, czy umiejętność, którą chcesz rozwinąć, jest umiejętnością miękką czy twardą. Otrzymany wynik ma kluczowy wpływ na decyzję o tym, jak powinieneś ćwiczyć.Należy pamiętać o tym, że ścisłe rozróżnienie między nimi nie zawsze jest możliwe. Bardzo często dana umiejętność będzie mieszanką obu; jednak […]

Czytaj dalej!

Wprowadzenie

By Bartosz Czekała

Jedno to zapamiętać, a drugie wiedzieć. Zapamiętanie oznacza tylko zabezpieczenie czegoś, co zostało powierzone pamięci; wiedza, natomiast, oznacza, że czynisz wszystko swoim; oznacza to, że nie polegasz na kopii i nie spoglądasz przez cały czas na mistrza. – Lucjusz Annaeus SenecaZastosowanie swojej wiedzy to ostatni krok w procesie efektywnego przyswajania wiedzy. Jest to również etap, […]

Czytaj dalej!

FAQ

By Bartosz Czekała

Moduł 8 – Często zadawane pytania P: Czy naprawdę muszę skorzystać z którejkolwiek z metod z tego modułu, aby wymusić zrozumienie danego tematu?O: Tak i nie. (1) Po pierwsze, jeśli trafiłeś na dobre wyjaśnienie tematu, możesz się nim zadowolić. Thomas Edison powiedział kiedyś, że „uważam za karygodną stratę czasu przechodzenie przez powolne i bolesne męki samodzielnego ustalania […]

Czytaj dalej!

Podsumowanie

By Bartosz Czekała

Wiedzę można przedstawić na wielu poziomach ogólności. To, jak głęboko chcesz dotrzeć, zależy od tego, jak dobry chcesz być w danym obszarze. Strategie budowania głębokiego zrozumieniaNauczyłeś się już następujących strategii, które pomagają osiągnąć głębokie zrozumienie dowolnej koncepcji: Technika 5 whys – każde kolejne „dlaczego” pozwala na coraz większe pogłębianie Twojego zrozumienia.Technika Feynmana – jeśli nie […]

Czytaj dalej!

Mapy Myśli

By Bartosz Czekała

 Prawdopodobnie mapy myśli nie są dla Ciebie niczym nowym. Szacuje się, że były używane przez co najmniej kilka wieków. Jednak ich zmodernizowana wersja została spopularyzowana kilka dekad temu przez Tony’ego Buzan’a. Co to są mapy myśli?Mapy myśli to graficzna metoda opisu ułatwiająca myślenie i zapamiętywanie. Mogą pomóc Ci zachować porządek w chaosie informacyjnym. Krótko mówiąc, […]

Czytaj dalej!

Spekulacje

By Bartosz Czekała

 Innym sposobem na znalezienie powiązań w danej dziedzinie wiedzy są spekulacje. Snucie domysłów to dość stara praktyka. Jest stosowane od wieków jako narzędzie do budowania zrozumienia i jako jeden z aspektów procesu uczenia się. Spekulowanie to rodzaj eksperymentu myślowego, w którym zadajemy sobie pytanie: „A co jeśli…?”. To czy masz rację nie jest takie ważne Celem […]

Czytaj dalej!

Koło skojarzeń

By Bartosz Czekała

 To, że wiesz, że skojarzenie może pomóc Ci w nauce, to jedno. Jednak kluczowa jest tu następująca kwestia: „Jak mogę wymyślać te skojarzenia?!” To dobre pytanie. Proces skojarzeniowy może być dość skomplikowany. W większości przypadków nawet nie wiesz, od czego zacząć. Dokładnie taki problem miałem kilka lat temu, zanim zadałem sobie pytanie – dlaczego nie wymusić […]

Czytaj dalej!

Analogie, metafory i skojarzenia (tj. szukanie wzorców)

By Bartosz Czekała

Ci, którzy wydają się uczyć „szybko”, dobrze radzą sobie z dokonywaniem uogólnień. Wiedzą, jak połączyć nowe informacje z istniejącą wiedzą. Poza tym im więcej wiesz na dany temat (oraz całościowo), tym łatwiej jest zapamiętać wszystko na ten temat. Innymi słowy, pamięć długotrwała, a konkretnie znajomość czegoś, może zwiększyć pojemność pamięci roboczej poprzez m.in. zmniejszenie obciążenia […]

Czytaj dalej!