Blog Archives

Category Archives for "ExpertsIncubatorMT"

Technika klastrowania (tj. Transfer umiejętności)

By Bartosz Czekała

Często mówię, że zdecydowanie zbyt wiele ludzi ma dość jednowymiarowe wyobrażenie o prawie każdej umiejętności lub dziedzinie nauki. Żyją w przekonaniu, że każdy przedmiot jest jakoś odrębnym bytem – matematyka to matematyka, geografia to geografia itp. Prawda jest taka, że wiedza nie zna granic. Każda dyscyplina naukowa jest powiązana z dziesiątkami innych. Całość to jeden […]

Czytaj dalej!

Uczenie się wielu dziedzin (+ potęga projektów pobocznych)

By Bartosz Czekała

„Zawsze staram się chwytać główne koncepcje z każdej dziedziny wiedzy, ponieważ nie ma co marnować czasu na te małe, gdy wielkie idee są w zasięgu ręki. Wszystkie wielkie idee w każdej dyscyplinie są bardzo, bardzo, bardzo przydatne”. – Charlie MungerWieczne tkwienie w obrębie tylko jednej dziedziny wiedzy jest definicją specyficznej śmierci umysłowej. Jednak jest to […]

Czytaj dalej!

Praktyka przeplatana (“interleaved practice”)

By Bartosz Czekała

 W poprzedniej lekcji pokazałem, jakie korzyści daje urozmaicenie nauki w jak największym stopniu. Pytanie brzmi — czy strategia ta wciąż jest skuteczna, jeśli chodzi o prawdziwy trening, a więc wykonywanie danej czynności?Wszyscy słyszeliśmy, że praktyka czyni mistrza. Wymaga ona czasu, wysiłku i poświęcenia. Nic dziwnego, że typowym podejściem jest więc pełna koncentracja na ćwiczeniu tylko […]

Czytaj dalej!

Urozmaicaj swoją naukę

By Bartosz Czekała

Innym świetnym sposobem na zwiększenie zapamiętywania jest urozmaicenie Twojego trybu nauki od czasu do czasu. Jeśli jesteś przyzwyczajony do nauki w jednym miejscu, podczas następnej sesji przenieś się w inne miejsce. Jeśli uczysz się rano, spróbuj każdego wieczoru poświęcić kilka minut na przeglądanie informacji, które przeczytałeś poprzedniego dnia. Dodanie elementu nowości do sesji szkoleniowych może zwiększyć […]

Czytaj dalej!

Mieszaj aktywność fizyczną z nauką

By Bartosz Czekała

 Związek między funkcjami poznawczymi a aktywnością fizyczną jest powszechnie akceptowany w świecie nauki. Jeśli spróbujesz przeprowadzić nawet najbardziej podstawowe wyszukiwanie w Google dotyczące tego tematu, natkniesz się na dziesiątki tysięcy badań naukowych. Oto tylko kilka z nich z mojej bazy danych ANKI: Badania nad związkiem między pamięcią a aktywnością fizyczną Energiczne ćwiczenia wzmacniają krytyczne neuroprzekaźniki i […]

Czytaj dalej!

Oto dlaczego potrzebujesz więcej różnorodności społecznej

By Bartosz Czekała

Innym świetnym sposobem, aby uczyć się efektywniej, jest zwiększenie różnorodności społecznej Twojego środowiska nauki. Zróżnicowane grupy promują bogatsze formy myślenia. Kiedy przebywamy z ludźmi różniącymi się od nas, istnieje większe prawdopodobieństwo, że będziemy angażować się w konwersacje oraz formy myślenia o wysokiej złożoności. Różnorodność to jednak nie tylko świetny sposób na promowanie krytycznego myślenia. Dzięki […]

Czytaj dalej!

Droga publiczności, usłysz mój ryk!

By Bartosz Czekała

Występowanie przed publicznością nie jest łatwe dla wszystkich. Mimo to, może jednak pozytywnie wpłynąć na Twoją naukę. Zjawisko to nosi nazwę facylitacja społeczna („social facilitation”). Facylitację społeczną definiuje się jako poprawę indywidualnych wyników w pracy z innymi ludźmi, w porównaniu do pracy w pojedynkę. Podczas szeroko rozumianej pracy z innymi, osoby angażujące się w ten […]

Czytaj dalej!

Rysowanie, bazgranie i kreślenie

By Bartosz Czekała

 W poprzednich modułach dość dużo rozmawialiśmy o potrzebie kodowania informacji, które chcesz przyswoić. Chociaż strategie, które omówiliśmy, są zadziwiająco skuteczne, możesz je nieco wzmocnić, angażując swoje talenty artystyczne. Czy sam używam tej strategii? Nie. Jest to kwestia gustu. Kiepsko rysuję i takie rzeczy, nigdy nie sprawiały mi radości. Nie można jednak zaprzeczyć, że ogólnie takie podejście […]

Czytaj dalej!

Efekt długości listy

By Bartosz Czekała

Efekt długości listy mówi, że wraz z długością listy, które musimy zapamiętać, procentowa ilość zapamiętanych elementów również spada, ale jednocześnie rośnie również bezwzględna liczba zapamiętanych elementów. Im więcej się uczysz, tym więcej pamiętasz, mimo że statystycznie zmniejsza się zdolność retencji informacji. To prosta zasada, która może mieć poważne konsekwencje dla twojej krzywej uczenia się. Zwiększenie […]

Czytaj dalej!

Grywalizuj swój trening!

By Bartosz Czekała

 Uważam, że nauka jest niesamowicie satysfakcjonującym doświadczeniem, zwłaszcza gdy zaczynasz widzieć jej wymierne efekty, takie jak wyższe zarobki, uznanie innych lub osobista satysfakcja.Podobnie jak w przypadku prawie wszystkiego w życiu, musisz uzbroić się w cierpliwość, aby zobaczyć owoce swojej pracy. W większości przypadków nie jest to problematyczne – masz wystarczająco dużo motywacji i energii, aby […]

Czytaj dalej!