Blog Archives

Category Archives for "ExpertsIncubatorMT"

Jak samodzielnie ocenić swoje postępy

By Bartosz Czekała

 Wybór właściwej metody samooceny może być skomplikowanym procesem. W końcu jest na to wiele sposobów! Nie ma jednej strategii, która będzie idealna dla wszystkich. W zależności od sytuacji możesz zdecydować się na wybranie tylko jednej metody, podczas gdy inni uznają trzy lub więcej za optymalne rozwiązanie.Dlatego proponuję, abyś poświęcił trochę czasu na zastanowienie się nad […]

Czytaj dalej!

Różne formy oceny postępów

By Bartosz Czekała

 Zanim przejdziemy dalej i poznasz kolejne sposoby pozyskiwania informacji zwrotnej, warto zatrzymać się na chwilę, aby zastanowić się nad jednym kluczowym pytaniem: w jaki usystematyzowany sposób możemy ocenić nasze postępy?Bez znajomości tych informacji trudno będzie zdecydować, którą strategię zastosować w konkretnej sytuacji. 6 rodzajów oceny postępów 1. Ocena diagnostyczna (tzw. ocena wstępna) Ta forma oceny ma […]

Czytaj dalej!

W jaki sposób nieustanna nauka tworzy automatyczne pętle informacji

By Bartosz Czekała

Najlepsza strategia dostarczania sobie informacji zwrotnych w dyscyplinach opartych głównie lub wyłącznie na danych jest bardzo łatwa – nigdy nie przestawaj się uczyć. Umiejętność oceny siebie jest jak wspinanie się po budynku. Jeśli staniesz u jego podnóża i zaczniesz patrzeć przed siebie, nie sięgniesz wzrokiem daleko za horyzont. Wszystko tak naprawdę będzie Ci w tym […]

Czytaj dalej!

Akceptacja konstruktywnej krytyki

By Bartosz Czekała

 Dlaczego tylko niektórzy uczą się na swoich błędach, podczas gdy większość powtarza je z uporem maniaka? W końcu każdemu zdarza się coś schrzanić. Zasadniczą różnicą jest jednak, jak reagujemy na te błędy. Wiele osób stara się ignorować błędy. Nikt nie chce wyjść na głupka. Sama szkoła od najwcześniejszych lat uczy nas, że nagradzane są przede wszystkim […]

Czytaj dalej!

Dwa rodzaje informacji zwrotnej

By Bartosz Czekała

 Jeśli chcemy dobrze zrozumieć esencję informacji zwrotnej, musimy zacząć od tego, jakiej jej rodzaje rozróżniamy.Istnieją dwa rodzaje informacji zwrotnej, z którymi się zetkniesz: zewnętrzna, czyli taka, która pochodzi od innych osóbwewnętrzna, czyli taka, która pochodzi od Ciebie Oba rodzaje dostarczą Ci cennych informacji, ale nie powinieneś faworyzować jednej nad drugą. Jak wkrótce się przekonasz, jeden […]

Czytaj dalej!

Wprowadzenie

By Bartosz Czekała

 Informacja zwrotna jest istotnym elementem procesu nauki. Pozwala ocenić, czy określone działania prowadzą do oczekiwanych rezultatów.  Bez tego trudno jest wiedzieć, na czym należy się skupić. Twoja nauka staje się bardzo nierówna i chaotyczna. W rezultacie coraz trudniej jest dostosować swoje wysiłki do właściwych obszarów. To tak, jakby godzinami jechać bez mapy, zamiast poświęcić 2 […]

Czytaj dalej!

Podsumowanie

By Bartosz Czekała

 Oto podsumowanie wszystkich strategii z tego modułu. Możesz próbować łączyć je na różne sposoby, aby poprawić swoje postępy w nauce. Kombinowanie ich może być przedmiotem naprawdę ciekawych eksperymentów. Cokolwiek robisz, pamiętaj, że wybór strategii może się różnić w zależności od celu. Co więcej, przestrzegam Cię bardzo mocno przed ich ignorowaniem. Mimo że w odosobnieniu nie są […]

Czytaj dalej!

Potęga wizualizacji

By Bartosz Czekała

 Fakt, że jesteśmy w stanie zmienić nasz mózg jedynie za pomocą naszej wyobraźni, jest naprawdę szokujący. Tak, wiemy, że zostało to zaakceptowane przez naukę, ale daj spokój! Fizyczna zmiana czegokolwiek dzięki mocy Twojego umysłu to magia, nic innego! Co ciekawe, z punktu widzenia neurobiologii, akt wyobrażania sobie i samo wykonywanie czynności nie różni się zbyt wiele […]

Czytaj dalej!

Ćwicz przed pójściem spać

By Bartosz Czekała

Wyczucie czasu jest kluczowe w wielu kwestiach i na pewno sprawdza się jeśli chodzi o uczenie się tuż przed położeniem się spać. Okazuje się, że nauka uskuteczniana w tym czasie charakteryzuje się zdecydowanie większą aktywizacją ścieżek neuronowych, Badania sugerują, że idealny moment na naukę to 1-3 godziny przed tym, jak Twoja głowa legnie na poduszce. […]

Czytaj dalej!

Modyfikacja domyślnego algorytmu powtórkowego

By Bartosz Czekała

 Ebbinghaus zaobserwował podczas swoich przełomowych eksperymentów, że zapominanie występuje przede wszystkim w przeciągu pierwszych kilku godzin lub dni po nauce (Ebbinghaus, 1885 [1964]). Informacje, które przetrwają ten okres, mogą często pozostać w pamięci na czas nieokreślony. Jeśli spojrzysz na krzywą Ebbinghausa, a następnie na odstępy powtórek w ANKI, możesz zauważyć, że nasz ukochany program używa uproszczonej […]

Czytaj dalej!