Podstawowa suplementacja dla zdrowia włosów

By Bartek Czekała

Nie możesz wyświetlić tej lekcji, ponieważ nie jesteś zalogowany.
  • Szymon pisze:

    1. Czy polecasz jakiś suplement z witaminą D?
    2. Czy jeśli dostarczamy kolagen z pożywienia (powiedzmy 5 g), to czy warto dodatkowo go suplementować? Jego koszt jest dość duży, a pewnie suplementacja nie da rewelacyjnych efektów? Pisałeś o tym, że gdy dostarczamy z pożywieniem biotynę, to nie ma sensu jej suplementować. Czy podobnie jest z kolagenem?

    • 1) Nie mam żadnego ulubionego. Polecam natomiast takie, co zawierają cholekalcyferol oraz idealnie witaminę K2, choć tę drugą można dokupić osobno.
      2) Synteza kolagenu spada z wiekiem, więc coraz ciężej go syntezować. Sytuacja więc nie jest porównywalna z biotyna. Jest warto natomiast cena jest przeszkodą, to można sobie odpuścić. Inne części terapii dadzą dużo lepsze efekty niż sama suplementacja kolagenu — ona jest, co najwyżej wisienka na torcie.

  • Adam Kaczmarek pisze:

    Odwiedziłem dziś dwie apteki oraz pewną znaną drogerię. W żadnym miejscu sprzedawcy nie umieli mi powiedzieć jaki jest w produkcie typ kolagenu.
    Czy spożywanie żelatyny może dać podobne efekty jak kolagen?

    • To dość smutne, szczerze mówiąc, że nie wiedzą. Polecam zamówić w takim razie przez internet — będzie dużo łatwiej. Efekt spożywania żelatyny jest zbliżony, ale niestety to nie jest ten sam efekt.

  • Adam Kaczmarek pisze:

    Panie Bartoszu czy może Pan powiedzieć coś więcej na czym polega różnica?

  • Katarzyna Piechnik pisze:

    Czyli spożywać 1,5 g białka na 1 kg masy ciała i dodatkowo 10 g lub 20 g kolagenu nie będzie wtedy zbytniej nadwyżki białka ?

    • Nie ma czegos takiego na normalnych dietach jak nadwyzka białka. Mamy i badania w ktorych uzytkownicy spozywaja 3-8 g bialka na 1 kg masy ciala i nic sie nie dzieje, wiec to tylko taka uwaga, zeby zrozumiec, ze jesli slysz sie kogos, kto mowi o szodliwosci bialka, to nie bardzo ma pojecie o czym mowi. Tak jak pisalem w lekcjach o diecie, polecam min 1 kg bialka na 1 kg masy ciala, ale owsze, idealem jest 1,5 kg. Odbije sie to korzystnie nie tylko na wlosach, paznokciach, skorze, ale rowniez sylwetce i calym zdrowiu metabolicznym. 10 g kolagenu, a nawet 20 nie podbija w zaden znaczacy sposob spozycia dziennego. Dla osoby, ktora wazy 60 kg dzienna konsumpcja bialka wzrasta wtedy przykladowo z 1,5 g bialka na 1 kg masy ciala do 1,67 g bialka przy 10 g kolagenu. OCzywiscie jesli ktos ma klopoty z konsumpcja takiej ilosci, to suplementacje kolagenem mozna zaliczyc w poczet tego 1,5 g 🙂

  • Adam Kaczmarek pisze:

    W opcji oszczędnościowej jaką minimalną dawkę kolagenu należy dziennie przyjąć aby były jakiekolwiek efekty?

    • Jeśli mówimy o podanym przeze mnie suplemencie to 5 g, chociaż obowiązuje tu bardzo prosta zasada. 5 g jest lepsze niż 4 g, 6 g jest lepsze niż 5 g itd. Jeśli podchodzimy do tego możliwie jak najekonomiczniej można w ogóle zrezygnować z suplementacji kolagenem — ważniejsze są pozostałe zabiegi i środki, które są częścią terapii.

  • Adam Kaczmarek pisze:

    Czy są jakieś określone pory dnia na przyjmowanie tych suplementów? Czy ma znaczenie czy będzie to w trakcie posiłku, przed, po? Czy unikać połączenia z innymi substancjami?

  • Adam Kaczmarek pisze:

    Dzięki Bartek. Czy z cynkiem jest podobna sytuacja? Czytałem, że produkty wieloziarniste utrudniają jego wchłanianie.

    • Podobnie. Prawktycznie wszystkie rosliny mocno obnizaja wchlanianie cynku. Glownym sprawca jest kwas fitynowy. Tu omawiam go szczegolowo: https://www.youtube.com/watch?v=g3h8I0jLCwU&ab_channel=BartoszCzeka%C5%82a

  • Adam Kaczmarek pisze:

    Wychodzi na to , że za pro-włosowy posiłek można uznać galaretkę z kurczaka. Dużo białka, jest żelatyna.

  • Krzysztof Szypulski pisze:

    Bartku, od kilku miesięcy gotujemy z żoną rosoły/buliony m.in. na kościach wołowych szpikowych, golonce, kurzych łapkach. Czy taka forma kolagenu będzie odpowiednia? W jednej z odpowiedzi piszesz o witaminie K2, czy jest ona niezbędna przy suplementacji witaminą D3?

  • Mateusz O. pisze:

    Cześć,
    czy można mieć uczulenie na jakiś aminokwas z kolagenu? Zauważyłem, że zarówno kolagen rybi Yango typu I i III oraz kolagen wołowy Yango typu II powoduje u partnerki wyrzut uczuleniowy na plecach (bardzo dużo białych krostek). Czy może dlatego, że te kolageny są wykonane z produktów histaminowych i powoduje to wyrzut histaminy i uczulenie?https://universeofmemory.pl/module-3/bartek-a-co-ze-specyfikiem-o-nazwie-x/

    • Czesc! Bardzo mala szansa. Zwroc uwage, ze jesli klopotem bylyby aminokwasy, to zapewne reagowalaby tak m.in. na jajka oraz mieso w pewnym stopniu. Produkty te moga miec zwiekszona zawartosc histaminy, szczegolnie rybi. Raczej tu wstepnie szukalbym problemu. Czy Twoja partnerka ma zdiagnozowana nietolerancje na histamine albo zauwazyliscie wczesniej takie klopoty przy innych produktach?

      • Mateusz O. pisze:

        Cześć,
        tak, sam zdiagnozowałeś u niej problem z histaminą i taka diagnoza potwierdza się przy spożyciu wielu produktów. Mogło Ci uciec z głowy przy tylu konsultacjach, które prowadzisz, ale miała z Tobą ze 2 albo 3 lata temu – Gosia N. Dziękuję za odpisanie !. A może polecasz jakiś kolagen, który nie powinien podnosić histaminy i ma świetny skład?

        • Nie no, oczywiscie, ze pamietam. Po prostu masz nazwe uzytkownika jako Mateusz O. i nie moglem skojarzyc po nazwisku. W takim razie zdiagnozowalem ten klopot ponownie 😀
          W jej przypadku warto poszukac suplementow kolagenowych, ktore sa oznaczone jako „hipoalergiczne”. Powinna byc w stanie je tolerowac bez problemu.

  • Maciej KOZARZEWSKI pisze:

    Bartku, a jeśli chodzi trening i zdrowie metaboliczne w kontekście łysienia, to jaki trening polecasz?

    Są pewne teorie, że trening siłowy podnosi poziom testosteronu i w związku z tym może być pewną przyczyną łysienia.

    Ta sama teoria z podnoszeniem testosteronu pojawia się w związku suplementacją odżywką białkową. Czy mógłbyś się odnieść?

    • Polecam taki jaki się lubi. Owszem trening siłowy, szczególnie gdy obejmuje największe grupy mięśni, czyli mięśnie, może podbić testosteron. Natomiast terapie opisane w kursie, między nimi szampony kofeinowe, przeciwdziałają działaniu androgenów, albo odbudowują funkcję mieszków włosowych z innych stron. Także nie ma to w ostatecznym rachunku żadnego znaczenia. Ważne, żeby się ruszać. Ja osobiście preferuję treningi siłowe i polecam je częściej.

      • Maciej KOZARZEWSKI pisze:

        Dzieki, a jak jest z tą odżywka białkowa?

      • Małgorzata Piecuch pisze:

        Bartku,odnośnie tego treningu siłowego.. z racji, że mam powikłanie pooperacyjne zmuszona jestem mobilizować/rehabilitować w szczególności mięśnie barku (ćwiczenia z użyciem hantli) no i teraz zastanawiam się, czy sobie nie szkodzę podbijając tym samym testosteron.. Kiedy dochodzi do podbicia testosteronu? czy to dotyczy np intensywnych treningów przy dużym obciążeniu? Czy wręcz przeciwnie? Wiadomo coś na ten temat?

        • Nie musisz się niczym martwić. Do podbicia nie będzie dochodzić podczas takich sesji. Musiałbyś intensywnie ćwiczyć na siłowni przez dłuższy czas z naciskiem na mięśnie nóg. Rehabilitacja oczywiście powinnaś kontynuować.

  • Piotr Siwek pisze:

    Cześć .Czy mógłbyś podzielić się opinią na temat białka serwatkowego. Czy stosowanie go może mieć wpływ na zdrowie skóry i włosów.?

    • Świetnie się przyswaja, natomiast mówiąc ogólnie, jest to po prostu białko. Spójrz z powrotem do sekcji o diecie. Jeśli ktoś spożywał go za mało do tej pory, to może jak najbardziej mieć pozytywny wpływ na włosy, skórę, a nawet gęstość kości.

  • Piotr Siwek pisze:

    A czy jeśli ktoś kto w diecie spożywa dość dużo białka,jaja,mięso,sery,ryby i dodatkowo dołączy do diety kolagen i białko serwatkowe może sobie zaszkodzić?zmierzam do tego żyby zapytać czy białko można przedawkować i czy tak wzbogacona w białko dieta ma sens?

  • Astrid Drewniok pisze:

    Czesc Bartek ;czy Kolagen aktiv flex. od Eka Medica jest rownie skuteczny jak Kolagen rybi Yango typu 1,3 dziekuje b. za odpowiedz

  • >